Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej allihopa!

Jag talar tyvärr inte svenska, så jag har använt automatisk översättning för det här inlägget. Jag ber på förhand om ursäkt om något är felöversatt eller låter konstigt.

Jag äger ännu ingen Volvo, men funderar på att beställa en ny XC90 med laminerade rutor. Jag har hittat flera rapporter om att de laminerade bakre rutorna på nyare Volvo kan se disiga, mjölkiga eller grumliga ut, och jag försöker förstå hur vanligt detta faktiskt är på de senaste XC90-modellerna.

Om du har en XC90 MY2025.5, MY2026 eller MY2027 med laminerade rutor, skulle jag vara väldigt tacksam om du kunde berätta om du ser någon disighet eller grumlighet i direkt solljus.

Om rutorna är disiga: är det något som faktiskt stör dig eller passagerarna, eller syns det bara under vissa speciella ljusförhållanden?

Berätta gärna också om bilen har fabriksmonterade tonade/mörktonade bakrutor. Jag undrar om de mörkare rutorna gör disigheten mindre synlig, mer synlig eller inte påverkar den alls.

Jag är framför allt intresserad av den nuvarande, uppdaterade XC90-modellen och inte äldre modeller, eftersom jag försöker ta reda på om detta fortfarande förekommer på de rutor som monteras i nya bilar idag.

Även ett kort svar som ”mina är helt klara” eller ”mina är disiga”, tillsammans med årsmodell och information om bilen har fabriksmonterade tonade bakrutor, skulle vara till stor hjälp.

Tack så mycket!
Det ska inte finnas någon disighet eller grumlighet alls. Det har det inte gjort på någon av mina bilar med laminerade sidorutor.

Det ska inte finnas någon disighet eller gru[…]

Val av 12v laddare

C-tek laddarna, åtminstone MXS 10, har ett l[…]

Nu har jag gjort fynd, multimetern har fått […]

Om hjullagren är så pass slitna att h[…]