Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lämnade in min V70N på verkstad för hjulinställning då bilen går snett sedan ett tag tillbaka plus att jag bytt båda fjäderbenen fram. Verkstaden sa däremot att det hjulinställningen inte var möjlig då hjullagren fram var slitna och erbjöd mig att boka en ny tid för byte av lager och sedan hjulinställning efteråt. Besiktade bilen för två månader sen och det var inget som nämndes då, sen dess har bilen gått 200 mil. Även om lagren vore slitna, är det verkligen inte möjligt att få till en bra hjulinställning? Jag tycker det låter lite konstigt.
Intressant påstående av verkstan, är lagren alltså så glappa att hjulen vinglar omkring? :-/
Erik Å skrev: Idag, 10:08 Intressant påstående av verkstan, är lagren alltså så glappa att hjulen vinglar omkring? :-/
Eller hur, då måste bilen vara livsfarlig att köra. ;-) Nej de vill väl tjäna lite mer pengar gissar jag, lite besviken dock eftersom detta var Bilia så jag förväntade mig mer.
Om hjullagren är så pass slitna att hjulen inte sitter fast ordentligt så blir det svårt (omöjligt?) att göra en vettig hjulinställning. Detsamma gäller om bussningarna är helt slut.

Jag tvivlar starkt på att en sådan bil gått igenom besiktningen för 200 mil sedan, men ingenting är omöjligt.

Allt beror på ditt förtroende för verkstaden. Om du inte tror att de vet vad de gör skulle jag letat efter en annan verkstad.
Malmstroem skrev: För 50 minuter sedan. Om hjullagren är så pass slitna att hjulen inte sitter fast ordentligt så blir det svårt (omöjligt?) att göra en vettig hjulinställning. Detsamma gäller om bussningarna är helt slut.

Jag tvivlar starkt på att en sådan bil gått igenom besiktningen för 200 mil sedan, men ingenting är omöjligt.

Allt beror på ditt förtroende för verkstaden. Om du inte tror att de vet vad de gör skulle jag letat efter en annan verkstad.
Jo precis, har bara svårt att tro att så är fallet. Att båda lagren skulle säcka ihop så pass på så kort tid verkar osannolikt men jag ska se ifall jag kan känna något glapp när jag får tid att undersöka saken.

Det är första gången jag lämnar in den hos Bilia, brukar bara låta en verkstad göra jobbet om jag inte kan fixa det själv. Jag hade högt förtroende för Bilia på förhand men de ville samtidigt debitera mig ett högre pris för hjulinställningen än det jag fick på telefon, svårt att säga med andra ord. Denna video ger ju inte mer förtroende för den delen, även om säkert de flesta verkstäder drar en rövare ibland.

Om hjullagren är så pass slitna att h[…]

Lägsgivare ljusreglering

Kika på sprängskissen nedan om den st&a[…]

..Jo men då är det inte samma tillver[…]

Ja det är de ju! Såg en film på […]