Moderator: Moderatorer

fjohan82 skrev:Kört till och från jobbet, på väg hem svängde jag förbi verkstan och fick prisförslag på kommande service: Nästan 22800kr. Det är den väl värd? :-)
Jag kan inte låta bli att fundera på vad man får för 22800:-,

Jallemet skrev: Idag, 17:29
fjohan82 skrev:Kört till och från jobbet, på väg hem svängde jag förbi verkstan och fick prisförslag på kommande service: Nästan 22800kr. Det är den väl värd? :-)
Jag kan inte låta bli att fundera på vad man får för 22800:-,
Man får nedanstående:

Grundservice inkl. kupéfilter 4000kr
Luftfilter 850kr
Bränslefilter 1400kr
Kamaxelrem och hjälpaggregatsrem (samt rullar etc.), material 6600kr, arbetskostnad 5200kr
Vattenpump, material inkl. kylarvätska 2600kr, arbetskostnad 1800kr
Vattenpumpen bytte vi inte förra gången men tänker att det kanske är lika bra nu.

Möjligt att något är missat men det är priserna hyfsat avrundat.
Jag skulle kunna serva tidigare nästa gång och byta remmen då istället, men nu eller framåt vårkanten är inte så stor skillnad.

Hade tänkt byta oljan i lådan men det får bli nästa gång av förklarliga skäl.😅
Det verkar inte helt orimligt, det är ju fler inblandade som ska ha mat på bordet.

Spontant ryggade jag lite för summan först men har alltid i bakhuvudet att lagerhållning, lokal och personal är allt annat än gratis.

Får man dessutom välja en mekaniker som inger förtroende så känns det iaf tryggt.

Jag gör det mesta själv och ändå är jag inte alltid överens...
Det känns lite brutalt att Volvo tar ungefär 4x priset man kan köpa samma delar för på nätet..
Kan vara lite knepigt att lista ut vilka fabrikat som är oem bara :-)
Erik Å skrev:Det känns lite brutalt att Volvo tar ungefär 4x priset man kan köpa samma delar för på nätet..
Jag är av naturen snål men min sambo skulle gladeligen lämna bort bilarna om ekonomin fanns, personligen ingen vinst då jag förmodligen skulle få andra arbetsuppgifter.

Det kan ju skilja ett par tusingar mellan verkstäder också men skiljer det för mycket undrar man var dom sparar in, kunskapen, materialet eller lönerna?
Jallemet skrev: Idag, 19:00 Det verkar inte helt orimligt, det är ju fler inblandade som ska ha mat på bordet.

Spontant ryggade jag lite för summan först men har alltid i bakhuvudet att lagerhållning, lokal och personal är allt annat än gratis.

Får man dessutom välja en mekaniker som inger förtroende så känns det iaf tryggt.

Jag gör det mesta själv och ändå är jag inte alltid överens...
Så sant, min pst har gjort alla servicear utom den första på denna bil så... Man vet att jobbet blir bra och korrekt utfört.

Annars ska man försöka hitta nåt annat ställe där de använder oklara delar.
Att pruta nån tusenlapp på priset och få Ridex-delar (eller andra ekonomidelar) på viktiga motorkomponenter är mindre kul.
Räknade på att ta ledigt en dag och köra ner till Småland och göra dessa arbeten på en verkstad där, skulle kanske spara 3-4K.
Knappt värt besväret...
Erik Å skrev: Idag, 19:35 Det känns lite brutalt att Volvo tar ungefär 4x priset man kan köpa samma delar för på nätet..
Jo men då är det inte samma tillverkare, men vill man montera billigast billiga så får man ju såklart göra det.
Jag skulle dock inte vilja montera en Ridex-rem i bilen...

Tittar jag på Aeromotors så har dom dessa OEM-remsatser för ca 2500 respektive 1200, på det priset måste man säkerställa så allt verkligen följer med.
Priset blir knappt hälften av vad Volvo tar, då ska man dessutom hitta någon som kan montera det.
Jag är inte kapabel att göra det och få allt rätt och riktigt. :-)
least skrev: Idag, 21:49 Du kan ju köpa delarna på Volvo?
Absolut, fullt möjligt. Men vem ska montera det? Jag kan byta bromsar men inte remmarna och vattenpumpen och få det tätt utan risk för läckage.
Har dessutom ingen plats för det här hemma i Stockholm.
  • 1
  • 109
  • 110
  • 111
  • 112
  • 113

Du kan ju köpa delarna på Volvo? A[…]

Lägsgivare ljusreglering

Hej, Körde för första gången[…]

Hej, skapar en ny tråd nu då jag fels&[…]

Löjliga priser XC70

Man ska vara bra galen för att lägga n[…]