Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bumpas
Hej,
Jag har en S40 -96 2.0 som vart i släkten sedan det var ny. Nu har den dock kommit upp i goda 19000 mil och ingen minns när den fick nya oljor, filter eller stift. Jag tänkte att jag skulle göra det själv och ville bara kolla om ni vet om det finns färdiga paket eller om ni rekomenderar /har förslag på dessa saker (motorolja, filter, luftfilter, stift)?
Tack på förhand,
Björn
Olja och filer byts en gång om året. Mer viktigt om bilen rullar småsträckor vintertid än om den bara körs sommartid. Luftfilter c:a vart 4-de år ungefär (4000 mil). Moderna tändstift byts nästan aldrig, lite beroende på vilken typ du har (inte vilket märke). Kupé filter är en ofta bortglömd sak, normalt byts det en gång om året. Men man kan ofta ta ur det och skaka (slå det mot väggen) så funkar det ett tag till.
Vad gäller olja, köp inte "märkesoljor"eller Longlife olja, det är bara att kasta pengarna i sjön, Biltema och andra lågpris oljor funkar bra. Håll bara lite koll på "klassningen" och viskositet. T.ex 5W-30 klass A/B 2/3 är ganska vanlig. Finns numera en mer miljövänlig olja (klass C) som egentligen är för bilar med partickelfilter, men funkar kanon till äldre motorer också.
Vevhusvetilatioenen är en sak som är ganska viktigt att det fungerar, men det är inget du behöver "ta tag i" i första hand.b
Glöm inte att kolla när kamremmen byttes sist, de brukar ha maxgräns 10 år och runt 15000 mil...
Stift från dessa årgångar brukar hålla runt 6000 mil.
En del webbshoppar säljer kompletta servicekit.
Jag använder aeromotors.se numera för inhandling av delar eller service-delar såsom filter etc.
kollar även via Oljemagasinet(slår in sitt regnummer) och kollar vad oljan där kostar.

om allt "stämmer" så bör filtrar, oljeplugg inklusive kupefilter och motorolja kosta under 1000kr. exklusive stift men det kan du köpa tillsammans (på samma sida) som service-delarna ; dubbelkolla att tändstiften är rätt och så väljer du NGK eller Bosch-tändstift)

alternativ som Lennart skrev, biltema olja funkar också!
Vilken servoolja? Röd

Skulle kunna vara den kompatibla oljan LDS, den &a[…]

..Där kan man få in Hörbysä[…]

Hej! Ska byta drivaxlar och tänkte byta olja […]

S40 -94 2.0 Serviceråd

Jag använder aeromotors.se numera för in[…]