Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Hur ofta ser ni tunga pickup'er (Dodge RAM och liknande) som antingen är lastade med något tungt eller drar något tungt (eller något alls).
Jag har haft spontan "span" på dessa ett antal år nu, och jag vet inte om det är så att det tunga arbetet som dessa fordon utför ger i olika grusgropar eller i skogen för i civilisationen åker de i 49 fall av 50 utan synbar last överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
av Jallemet
Korrekt iakttagelse, när jag ser dom vintertid har dom två skotrar på flaket och fyra på vagnen men på sommaren är det nog med "for show".

Lastvikter på upp till 900kg är inte så fränt då en Renault Master får lasta nästan det dubbla om jag förstått rätt.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Är väl mest image, brukar vara så. Samma med vanliga kombi bilar, de flesta hade klarat sig galant med en V40 T2 ;-)
av Lövet
Jag bor i ett nybyggt villaområde. Sett samma sak hur många gånger som helst:

> Först kommer chefen på anläggningsfirman i sin feta pickup och inspekterar. Pekar och gestikulerar lite. Sen kommer grävmaskinerna nån dag efteråt på en gammal rostig Scania med lastväxlarflak. ALDRIG används pickisen för att "dra tungt" som han motiverade köpet med...
Användarvisningsbild
av GT-mannen
Jallemet skrev: lör 08 aug 2026, 12:50 Lastvikter på upp till 900kg är inte så fränt då en Renault Master får lasta nästan det dubbla om jag förstått rätt.
900 kg är ändå mer än dubbelt mot vad Dodge RAM SRT-10 får lasta. Där snackar vi om ungefär 375-425 kg lastvikt beroende på om hytten har 2 eller 4 dörrar.
/Håkan
Användarvisningsbild
av lennarte
Det avdrags gillt som arbetsfordon om det finns flak, eller lastutrymme som in går att sitta i. En 4-dörras Pickup är avdragsgill även om du inte kör den i jobbet........Var så förr i alla fall.
Användarvisningsbild
av Jallemet
lennarte skrev:Det avdrags gillt som arbetsfordon om det finns flak, eller lastutrymme som in går att sitta i. En 4-dörras Pickup är avdragsgill även om du inte kör den i jobbet........Var så förr i alla fall.
Farsan hade en Mustang fastback -67 och satt på en dragkrok för att ha den på firman. Det var bättre förr.
av Lövet
lennarte skrev:Det avdrags gillt som arbetsfordon om det finns flak, eller lastutrymme som in går att sitta i. En 4-dörras Pickup är avdragsgill även om du inte kör den i jobbet........Var så förr i alla fall.
Själva momsen är avdragsgill för företaget absolut men det finns fortfarande ett förmånsvärde om bilen används privat "mer än ringa omfattning". Vanliga skåpbilar har samma regler som personbilar, dvs enbart halva momsen avdragsgill och enbart vid leasing. Man håller faktiskt på och tittar på att göra om de reglerna för det är märkligt att det bedöms så olika.
Missljud

Precis som överskriften säger missljud .[…]

Har en V60 CC 2021 som får upp varning om at[…]

vart sitter denna MAP sensor? nära spjä[…]

Tunga pickup:er

Det avdrags gillt som arbetsfordon om det finns f[…]