Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har haft problem med radiomottagning i min XC70 från 2014 sedan jag köpte den för cirka ett år sedan. Flera verkstäder inkl. senast Volvo originalverkstad i Norrtälje har gått bet på att lösa problemet. De ser inga felkoder och hittar inget uppenbart fel med antennerna – ändå är mottagningen i princip bara bra inne i tätorter som centrala Stockholm och Norrtälje. Så fort man kör en bit utanför börjar det spraka mer och mer. Vissa kanaler som Radio Stockholm klarar sig bättre längre ut men det är uppenbart att mottagaren behöver väldigt starka signaler för att fungera bra. Kör man ut mot t.ex. Stockholms skärgård eller ut på landet är radion så gott som olyssningsbar.

Jag är inte sugen på att försöka med ytterligare en verkstad så funderar på om man skulle kunna installera en extern radioantenn, kanske enklast inne i kupén (på instrumentbrädan kanske) eller ev. på taket. Är det någon som har försökt detta med gott resultat och som kan berätta vad man ska köpa, hur koppla in, etc.? Är relativt el-/kopplingskunnig dock ej så erfaren på radioområdet (vet förresten att man kan köra med SR-appen och det funkar bra men vill hellre slippa fippla med telefonen).
Befintligt kablage är delat på två ställen. Dels vid förstärkaren till rutantennen, dels strax innan det kommer fram till infotainmentenheten.
Förstärkaren finns i några olika utföranden, beroende bland annat på vad du har för sorts speldosa i bilen, men den sitter vid vänster bakre ruta, där antennen är "målad" på rutan.
Det andra kontaktdonet (74/405) sitter framme till vänster, över förarens fotutrymme.
Enklast är förstås om man kan koppla in sig där det redan finns kontaktdon.

För att en antenn ska fungera behöver den ett jordplan. Det är därför man sätter en konventionell antenn i en plåt, som den måste ha kontakt med för att fungera bra. Själva sprötet är isolerat från jordplanet. Bäst runtomeffekt får man om jordplanet är jämnt fördelat runt antennen. Tänk mitt i ett biltak. Har man antennen som jag hade på de senaste bilarna som hade extern antenn, på vänster bakflygel, får man en viss riktverkan så att antennen fungerar bäst snett framåt höger, eftersom jordplanet till större delen ligger i den riktningen med ett sådant montage.

Dessutom ska en enkel sprötantenn vara 1/4 våglängd lång för att vara optimal. Vid 95 MHz är det ungefär 0,8 meter. Värt att betänka om du ska ha den inne i bilen.
apersson850 skrev: Idag, 09:36 ..Bäst runtomeffekt får man om jordplanet är jämnt fördelat runt antennen. Tänk mitt i ett biltak....
Helt rätt om man vill plocka upp vertikalt polariserade signaler. Men nu sänder Teracom med horisontell polarisation på FM-bandet. Alltså skulle en horisontell dipol eller Yagi-antenn vara rätt. Tyvärr är sådana inte rundstrålande utan riktade..
Att det alls fungerar med vertikala spröt på bilar hänger tydligen ihop med att karossen vrider det elektriska fältet så att det blir en vertikal komponent runt bilens ytterkanter. Alltså bör en sprötantenn för FM fungera bäst om den sitter vid takkanten eller på bak- ellet framskärm :-/

..Bäst runtomeffekt får man om jordpl[…]

Löjliga priser XC70

Riddermark om några vet hur man säljer […]

Hjälp! Vad är trasigt?

Svaret från verkstan är att det är[…]

Du måste hålla in knappen tills att du[…]