Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sthlm
Semester, då knasar såklart bilen så att man inte kan åka iväg...
De verkstäder jag brukar använda mig av är stängda 3 veckor till.

V70 D5 2013 AWD BSR steg1
D5244T15, TF-80SC
23.000 mil

Felkoder
ECM-P029900 - Turbo/kompressor A, undertryck.
ECM-P00BD00 - Mass- eller volymluftflöde A krets intervall/prestanda - luftflöde för högt.

Den verkar bara gå i limp-mode när den blivit riktigt varm (ej överhettad) så korta sträckor går fint att köra men åker
jag ut på motorvägen kommer jag kanske 2 mil och så kommer "motorsystem serv. erfordras".
Låter jag bilen stå 10 minuter så startar den och jag kan köra vidare men felkoderna återkommer snart igen.
Tycker även att bilen känns slö/seg.

Batteriet är nytt och har bra värden. Kollat slangar efter sprickor och läckor så gott jag kan, rengjort map-sensorn och känt på wastegaten.

Jag har en eftermarknads map-sensor liggandes som jag kan testa med men blev avrådd av en bilmeck från att byta till eftermarknads.
Han tyckte det var bättre att rengöra den gamla än att byta ut den.

Kan en trasig magnetventil vara orsaken till detta eller är jag helt fel ute?

Edit: Den drar mer soppa än vanligt skall tilläggas.

/Sthlm
Senast redigerad av 1 sthlm, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av sthlm
Bytte till map-sensorn jag hade liggande och körde några mil direkt efter inlägget.
Förbrukningen vid blandad körning gick från ca 0,96 till 0,8 l/mil.
Vet inte riktigt vad den där sensorn gör men felsökningen går åt rätt håll verkar det som.

Edit: Idag så fick jag upp "motorsystem serv. erfordras" :-(
Svarar mig själv här.

Det var trevägsventilen/laddtrycksventilen som styr turbo som var kass.
Precis tagit en bilpromenad på 15mil i 110kmh och den går klart bättre och sätter inga felkoder eller går i limpmode.
Dock känns den lite trött fortfarande, så något mer fel är det som skall hittas.

Är sotmängden i partikelfiltret högt när den säger 19,6g? Hittar inte direkt några referensvärden.
sthlm skrev: Idag, 10:27 Det var trevägsventilen/laddtrycksventilen som styr turbo som var kass.
Precis tagit en bilpromenad på 15mil i 110kmh och den går klart bättre och sätter inga felkoder eller går i limpmode.
Dock känns den lite trött fortfarande, så något mer fel är det som skall hittas.

Är sotmängden i partikelfiltret högt när den säger 19,6g? Hittar inte direkt några referensvärden.
Skönt att det löste sig (åt rätt håll) , återstår om du hittar andra felet.

sen om detta "referensvärde" stämmer in(kanske kan variera på bilmodell??
  • 0–24 g: Normalt intervall. Bilen kör som vanligt och startar passiv/aktiv regenerering vid behov.
    24–30 g: Bilen startar automatisk förbränning (regenerering) av sotet under körning.
    30–38 g: Varningsmeddelande kan tändas på instrumentpanelen (t.ex. Sotfilter fullt).
    38+ g: Soten har blivit för mycket för att motorstyrningen ska kunna starta en vanlig regenerering på egen hand; tvångskörning eller verkstadsbesök krävs.
    vid över 60–70 gram (eller höga asknivåer) krävs ofta manuell regenerering eller rengöring på verkstad
Användarvisningsbild
av sthlm
Tack UnleashFusion,
Jag hittade att redan vid 20g så kunde det bli problem med vissa motorer.
Känns som att det får bli en vända till på 15-20 mil och läsa ut efter det.
Har i nästan en månad begränsat mina resor till max en mil per körning.

Min erfarenhet är att med skeva skivor s&arin[…]

Tack UnleashFusion, Jag hittade att redan vid 20g […]

Tunga pickup:er

Jag bor i ett nybyggt villaområde. Sett samm[…]

Tvätta bort alla semester mil, nästan 40[…]