Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ok, tack!

Det skärande ljudet, är det magnetkopplingen som slirar tro?

Felet verkar alltid uppstå när jag har kört ett tag och startar motorn igen. Min gissning är att magnetkopplingen inte funkar som den ska när motorn är varm. Men jag har aldrig haft problem med en kompressor förut,så håller på att förstå mig på funktionen.

Bilen har gått 22500 mil.
Wallner77 skrev: Idag, 10:46 Det skärande ljudet, är det magnetkopplingen som slirar tro?
Fullt möjligt. Kolla en bit in i Mackans garage-filmen, där visar de hur man mäter spelet med bladmått. Man brukar kunna plocka bort shims för att minska spelet. Eller fulshimsa med ståltråd eller buntband ;-) Leta efter Robert diy ac clutch på tuben.
Kan också vara kullagret i remskivan som håller på att skära. Eller kompressorn om det vill sig illa..
Ok. Eftersom den fungerar felfritt ibland och den ibland har svårt att öht slå till så är min högst amatörmässiga slutsats med den återkoppling jag fått här att magnetkoppling inte funkar som den ska.

Hade det varit lager, så borde det alltid låta illa. Men man får se.

Jag tänker att det går att köra med ACn så länge det inte låter illa. Eller gör jag bäst i att inte använda den alls? Kan nått gå riktigt illa med tex kompessorn eller multiremmen?
AC strular i 40 gradig värme.

Ok. Eftersom den fungerar felfritt ibland och den […]

Bilen dog av "pil lampa" ?

Färgen OK tydligen. men hur är niv&ari[…]

Det var inga problem att starta bilen med ett fr&a[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Jag skulle nollat. Det du monterat skall väl […]