Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja!

När jag var i stan och handlade sen skulle köra hem, efter rondell så plötsligt blinkar svag pil lampa (växellådan lampa) och kunde inte gasa mer så bromsade sen svängde in mot hållplats. När man stått still så motor stannar av direkt och lyser 3 st samtidigt varninglampor batteri, oljetryck och pil.

Försökte starta igen då det gick starta och kunde köra hem, har kollat växellådan gula sticka och färg ser ut okej. Hittar ingen felkod på TCM heller i VIDA. Nån som kanske vet vad är orsaken? Byte växellådansolja är okänd historik, hittar inte nåt i servicebok.

Automat växellådan , AW-50.
Volvo S70 GLT 2.4 2000
19910 mil som låg milare av fd ägare.
Färgen OK tydligen. men hur är nivån?

Oljan brukar inte bytas annat än vid problem, så troligtvis är det originaloljan i din automatlåda.
Rekommendationen är byte av oljan vid taxibruk, utryckningsfordon eller om den drar tungt ofta.

Har den dragkrok?
I så fall kan den vara en husvagnsdragare hos tidigare ägare, enbart de vet hur många mil det kan handla om.

Efter du fick igång den så funka den då som vanligt hem ?
Det finns förvisso hjälpavsnitt i VIDA om felsökning med symptom, ligger under Information vill jag minnas.

Jag kom att tänka på att din motor dog strax efter, men varför det liksom, problem i automatlådan borde inte få motorn att stängas.
Motorn lär knappast stängas av något annat än brist på antingen tändning eller bränsle eller syre,
inga av dessa lägger normalt felkoder, förutom 99:or med separata tändspolar på vardera tändstift,
då dessa loggar driftstörning i själva tändspolarna, till ECM:en.

Varken brist på bränsle eller syre lär påverka automatlådan.

Problem i automatlådan kan sätta limp mode, men i så fall borde felkod gå att utläsa eftersom att om TCM beslutar om limp mode, men då har den först beslutat om symtom som den sätter limp mode som åtgärd, därav borde felkod i så fall gå att utläsa.

Kan det vara elrelaterat möjligen, tändningslåsets kontaktplatta exempelvis, glapp i denna kan nog få mycket att spöka, relativt enkelt att byta.
Det hade varit min första kontrollpunkt, för om du vrider av tändningslåset medvetet är det ju inget fel och systemet kan inte skilja på medveten eller glapp som uppstår.
Svanis skrev: Igår, 23:30 Färgen OK tydligen. men hur är nivån?

Oljan brukar inte bytas annat än vid problem, så troligtvis är det originaloljan i din automatlåda.
Rekommendationen är byte av oljan vid taxibruk, utryckningsfordon eller om den drar tungt ofta.

Har den dragkrok?
I så fall kan den vara en husvagnsdragare hos tidigare ägare, enbart de vet hur många mil det kan handla om.

Efter du fick igång den så funka den då som vanligt hem ?
Kunde köra hem som vanligt och växellåda gick aldrig i limp mode.

Har inga dragkrok i bilen så den körde aldrig med släp. Nivån såg ut ok, lagom fullt.
AC strular i 40 gradig värme.

Ok. Eftersom den fungerar felfritt ibland och den […]

Bilen dog av "pil lampa" ?

Färgen OK tydligen. men hur är niv&ari[…]

Det var inga problem att starta bilen med ett fr&a[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Jag skulle nollat. Det du monterat skall väl […]