Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ACn har funkat bra i 35-40 grader några dagar nu, idag 40. Efter kort stopp på 10 minuter så startade inte AC igen vid start av motor.

Trykte AC av och på så startade den igen. Tycker det blåste skapligt kallt, men svårt säga om det är som förut.

Efter detta så har ac inte velat starta oftast. Att stänga av och på ac några gånger kan få den att starta.

Kan tilläggas att hastigheten har varit ganska låg, mindre än 50 km/h.

Kort beskrivning, men vad kan det vara och vad kan jag göra för att diagnostisera?
Senast redigerad av 1 Wallner77, redigerad totalt 0 gånger.
jag har haft lite samma sak, men där börjar jag misstänka fläktmotståndet. när bilen stått i solen och kupén är riktigt varmt, då går inte fläkten. efter ett par väl riktade slag mot utblåsen så kan den hoppa igång. men tips är att vädra ur bilen först innan du sätter dig, så borde fläkten komma igång, eller testa med några slag mot mitten av fläkten. bara en tanke.
Wallner77 skrev: Idag, 15:12 ACn har funkat bra i 35-40 grader några dagar nu, idag 40. Efter kort stopp på 10 minuter så startade inte AC igen vid start av motor.
Har du kompressor med mekanisk koppling på remskivan eller den nyare typen med 'variable displacement'..?
Typiskt symptom för sliten mekanisk koppling är att den funkar så länge det är någorlunda svalt i motorrummet men när det väl blir rejält hett där så går inte kompressorn igång eftersom solenoiden inte orkar dra ihop kopplingen. Alltså ingen kyla när den behövs som mest.
Gapet kollar man med bladmått, kan vara trångt att komma åt bara.
<0.4mm OK, 0.5-0.7mm funkar ibland, >0.7mm nada kyla
av Wallner77
Vet inte vilken typ av koppling jag har. Hur kan man ta reda på det? Är en v70 my11 med d3.

Bilen stod en timma eller så i skugga, och bilen visade 37 grader nu. Startade motorn igen och det blev skaplig kyla första minutrarna, körde sedan 70 vägar, och efter ett tag kylde det perfekt under hela halvtimman jag körde.

Om kopplingen är problemet så kanske högre fart hjälper?

Känns verkligen som att kylfunktionen är av eller på.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Kompressor med mekanisk koppling ser ut typ så här:
Normalt sett är kompressorn begravd djupare ner i motorutrymmet :-/
Du får leta upp videon på tuben, det gick inte att länka till den ;-)
_ac.JPG
_ac.JPG (74.98 KiB) Visad 25 gånger
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
AC strular i 40 gradig värme.

Fint! Ska kolla. Blir en halvtimmas tur under kv[…]

som tidigare skrev, om nu skylten skulle g&a[…]

Hjälp med felkoder v60 D4-13

Hejsan! Skulle behöva lite hjälp vad f[…]

Volvo 30636785 turbo slang

https://www.trodo.se/catalogsearch/result?q=306367[…]