Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av germanbug
Vad är orsaken att när motorn har ojämn tomgång, och sen kopplar jag bort startbatteriet i någon timme innan jag kopplar på det igen.
Och efter uppstart, så går motorn jämt och fint igen.
Men efter ett X antal mil körda, så återkommer den ojämna/svajiga tomgåmgen igen.
Motorn är en T2 (-14) och 9000 mil.
Användarvisningsbild
av Erik Å
germanbug skrev: Idag, 15:25 ..Men efter ett X antal mil körda, så återkommer den ojämna/svajiga tomgåmgen igen.
När du kopplar bort batteriet så nollställs all adaptering i motorstyrningen till default-värden
När du sen kör försöker den successivt att adaptera och något går antagligen snett.
Om du råkar ha grejer för att läsa ut motorparametrar medan du kör så gissar jag att t.ex. Long Term Fuel Trim sakta men säkert driver iväg. Och sen är den olämpligt inställd för att få stabil tomgång.
Orsak kanske igensatta spridare, fel bränsletryck eller vakuumläckor. Kan vara många orsaker

Har du kollat tändstift, luft- och bränslefilter? Provat med injection cleaner?
På min gamla bil behöver gasspjället rengöras invändigt med några års mellanrum; blir kladdig beläggning som spjället klibbar fast i och det lägger krokben för tomgångs-adapteringen
av KalleJ
Hur gammalt är batteriet? Gör belastningsprov på det.

Hade rengjort spjällhuset och slängt i en flaska bränslesystem-rengörning i tanken.
Kolla LTFT och STFT är en bra idé också som Erik säger.

Annars får då väl lämna in den.
Användarvisningsbild
av germanbug
Stiften är bytta för ett par år sedan. Och nya filter. Även batteriet är bytt för ett par år sedan.
Senaste saken jag provade var att ha i en injector clowner, utan någon större skillnad.
Så det lutar mer åt att endera är det en luftläcka någonstans, och/eller försöka göra rent spjällhuset.
Jag hade in den hos den lokala volvo-verkstaden förra året pga. detta. Men det verkade som jag var "den enda i världen" för de, som hade detta fenomen. Och de kliade sig i huvudet, och utan någon större hjälp.
Hos de verkar man få dålig hjälp utav.
Ojämn motorgång.

Stiften är bytta för ett par år se[…]

EX60

Såklart, men det är säkert mer loc[…]

Skruvat?? På riktigt, varför köper[…]

Google Play - Försök igen

Blev visst lite rörigt när jag läse[…]