Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MarkyMark
Hej!

Detta är nog en klassisk fråga på forumet men jag har, liksom många andra, fått ett tickande ljud från motorn på min V70 2003 140 HK. Jag har gjort en del research och de vanligaste felen verkar vara slitna ventillyftare, läckande avgasgrenrör, spridarproblem, oljetryck. osv (även om ventillyftare brukar vara det folk först pekar på).

Jag har egentligen två frågor, finns det någon som kan lyssna sig till vilket fel som är mest troligt (se länkad youtubevideo), samt om/hur/när man bör åtgärda detta?

Hade precis inne bilen på 26000-milaservice och bilmekanikerns svar på vad som bör göras var "höj radion" haha. Han såg detta alltså inte som något särskilt allvarligt eller akut problem, särskilt inte då motorn verkar gå fint i övrigt. Så kan man med gott samvete vänta ett år till nästa service och hälla i lite 5W-30 exempelvis och se om ljudet magiskt skulle försvinna?

Mycket tacksam för alla råd jag kan få :)

//Markus

Länk till video:
Ljudet är inte farligt, bara galet irriterande. Jag hällde nyss i en flaska liquimoly hydraulic lifter additive, och detta hjälper förhoppningsvis. Återkommer om 20mil!
Funkar inte detta så är de helt enkelt slitna, och det är dags att plocka av toppen :-( Och kamremmen. Och VVT-drevet. Och kamaxlarna.

Däremot, min är producerad 2000-05. Finns det en risk att min kom utan hydrauliska lyftare? Internet har inte en aning än så länge, så vart kan jag fråga?
Marcus9302 skrev: Idag, 15:23 Däremot, min är producerad 2000-05. Finns det en risk att min kom utan hydrauliska lyftare?
Ja det är väldigt stor risk :-D
Min B5244S2 är byggd 1999-05 och den har fasta tryckare. Känns igen på att om man tar av plastkåpan så ser man en rad stora torx-skruvar på vardera sidan av tändstiftsbrunnarna. Skruvarna kan man ta bort för att komma åt att mäta ventilspelet.. sånt behövdes inte då det var hydrauliska lyftare.
Ventilspelet verkar dessbättre vara relativt stabilt över tid, min går relativt tyst efter 68k, ta i trä :party:
Här är skruvarna där man tydligen ska kunna gå in med trådmått och mäta spelet på de fasta tryckarna.
Jag har inte provat, blundar och intalar mig att spelet är okej och kommer att förbli så till 100k :-)
Finns inga sådana skruvar så har man antagligen hydrauliska självjusterande lyftare. Men de lär ha gått ur tiden runt 98-99..
Fasta lyftare påstods ge stabilare emissionsvärden, själv misstänker jag att huvudskälet till bytet var att de blev några kronor billigare.
topplock.JPG
topplock.JPG (49.35 KiB) Visad 76 gånger
En teori som cirkulerade på brickboard.com var att o-ringen som sitter på oljepickupen utvecklar sprickor med tiden och där sugs luftbubblor in som sen hamnar i lyftarna och orsakar ventiltickande. Lösningen var helt enkelt att hålla oljenivån på max-strecket så att nämnda o-ring hamnar under ytan och inte kan suga in luft.
Har man fasta lyftare borde det inte spela någon roll men rimligen är det gynnsamt att slippa luftbubblor i smörjsystemet. Dessutom slipper man höra hur det rasslar till halvsekunden efter start innan oljetrycket byggs upp. Med oljenivån på max så ligger oljepumpen delvis dränkt och levererar olja nästan direkt.
Jag kör dessutom upp vänster framhjul på plankbitar när bilen står i garaget för att vippa över oljan till pumpsidan och därmed förbättra effekten. Gillar inte när det rasslar :-D
Väl igång så låter den ungefär som i videon ovan. Det får väl anses acceptabelt vid 68k brukar jag tänka :-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Vad använder du för olja förresten? Motorer som hunnit samla på sig livserfarenhet gillar kanske inte de tunnaste viskositeterna :-D

Teknikens värld spekulerar om nu EV60 och eve[…]

Innan provtur #2 idag, så lossade jag ABS- s[…]

Vad använder du för olja förresten?[…]

Nä precis! Jag köpte orginalet. Så[…]