Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peter Bergman
Hej. Jag har en V70 2,5T AWD -03 med Haldex. Stötdämparen bak är är slut. Finns det något alternativ till originaldämparna från volvo. Tror att volvos dämpare är från Sachs. Har ringt runt och dom kostar ca 4 800 kr/st någon som vet om man kan få bättre priser någon stans?
av Fisketorp
Peter Bergman skrev:Hej. Jag har en V70 2,5T AWD -03 med Haldex. Stötdämparen bak är är slut. Finns det något alternativ till originaldämparna från volvo. Tror att volvos dämpare är från Sachs. Har ringt runt och dom kostar ca 4 800 kr/st någon som vet om man kan få bättre priser någon stans?
Inget svar men snarare en fråga.
hur långt har du kört? kört i våldsam terräng? bara undrar för vi får våran bil på måndag och den har också nivåreglering, rullat ca 14`000mil
och din bil är ju nyare än våran också så=)

Så hoppas dem ska hålla minst 10`000mil till iallafall =P

Går det inte att sätta dit vanliga stötdämpare då?
av Peter Bergman
Har bara kört på landsväg och ej i terräng. Bilen har gått 11.000 mil. Brorsan har XC 70 som också gått lugnt men blev tvungen att byta vid ca 10.000 mil. Tyvärr verkar stötdämparna vara av lite dålig kvalitet och börjar läcka efter ett tag.
av Peter Bergman
Går tyvärr inte att sätta dit vanliga stötdämpare vad jag förstått från volvo.
av Fisketorp
Det där suger ju. värt att kolla upp så får det gå på "garanti" då vi får bilen på måndag.

Känns som man inte har enormt nytta av nivåjustering eller är det ett välldigt woho vad bra det är?

hade kollat upp ifall det gick att sätta dit vanliga dämpare vilket jag tycker det borde.

tråkigt att det inte håller längre iallafall

Edit: det var ju skit att det inte går. undrar varför, är det helt annorlunda i bakvagnen då?
kanske går att köpa bättre märke än just volvo org iallafall?
finns ju fler bilar som har liknande system och det håller ju tills bilen är skrot
av Fisketorp
tjena igen.

Nu vet jag inte hur mycket man kan lita på mekonomen.
men ifall man knapprar in regnr så får man ju upp delar som borde passa till sin bil.

Där kan man välja att köpa dämpar för ca 5200kr eller utan nivåreglering för ca 800kr

Inte hunnit få bilen ännu. men är systemet uppbygt som på 855 med fjäder och stötdämpare separerat?
isåfall borde man ju kunna välja vilken stötdämpare som helst bara infästningen är densamma?

möjligen är det något som måste kopplas bort. ex om det finns någon pump för nivåreglering mm.

800x2+arbetskostnad är att föredra framför 5200x2+arbetskostnad
om det nu går då förståss= )

Var snäll och slutför tråden när dit problem är åtgärdat så vi kan se hur lösningen blev

mvh//Martin
av Peter Bergman
Har hört mig för via ett företag som heter Stötdämparverkstaden i Stockholm och dom säger också att man inte kan ta "vanliga" stötdämpare. Varför vet jag inte riktigt. Har någon mer info så maila gärna.
av Fisketorp
Peter Bergman skrev:Har hört mig för via ett företag som heter Stötdämparverkstaden i Stockholm och dom säger också att man inte kan ta "vanliga" stötdämpare. Varför vet jag inte riktigt. Har någon mer info så maila gärna.
Förstår bara inte varför det inte går. hör med *pettson* här på forumet han verkar vara välldigt haj på det mesta inom volvo.

tycker somsagt att bara fästena passar borde det gå att byta ut, men så har jag heller ingen v70 än och knappast någon mekaniker =P

Varför inte ringa till mekonomen och höra? visst det kanske inte är det mest kompetenta stället att fråga, men de har ju sina listor att gå efter och skulle det visa sig att dem har haft fel är det ju bara att lämna tillbaka köpt vara.

vem vet du kanske har tur och sparar 8000kr =P
av Fisketorp
Tjeniz!

OM du går in på http://www.sambilmode.se/

Så säljer dem sportstötdämpare som ska passa rakt av vad jag fatta det som. ca 3000kr/st något billigare än org

samt dem säljer ombygnadssats så man kan monter nivåregleringsdämpare eller ombygnadssats för att montera vanliga dämpare.

denna sats kostar ca 1500kr klart värd då vanliga dämpare inte kostar mycket.

//Martin
serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]

Bensinpriser v2

Uh-oh.. Iran stänger Hormozsundet. 20% av v&a[…]

Service Peugeot 107

Köpte en amerikansk (Thinkdiag) som är b[…]