NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Erik Å skrev:
Micce1980 skrev: ons 15 jul 2026, 18:42
PetEri skrev: Rost har aldrig vart ett Volvo problem back in the day, får lite bitter Ford smak i munnen när jag läser detta..
Nä en 240 rostade ju knappt alls ;-)
Anar lätt ironi där :-D Men hur var det, hade en 240 tjockare plåt än dagens Volvo?
Jakten på att få bort onödig vikt lär ju ha kommit en bit på 40 år :oops:
En Amazonskärm var väl 1mm när det begav sig och nu ligger bilplåt (ytterpaneler) på 0.7-ish så det hänger väl mest på grundfärg, rostskydd, färg och lack än på plåtens tjocklek.

Dock är det marigare att svetsa i tunnare plåt när den väl ska repareras.
Jag köpte en C30, da jag fan den vackrare än V50, hade dog förväntat att jag kunne transportera en kylskåp, men det går inte.
Chasis från Ford ...men det betyder att den HAR köregenskaber. (vs. en V70). :-)
På min, gick ett stöddämperfäste bak, ca 300kr på biltema.
Min kom med en nästen korrekt monterat framrute, men liten framrutelim, och den är tät igen.
Min är 2,0d, 1,6d är också ok. 1,6 1,8 2,0 bensin; nej tack. Du vett att 2,4 bensin är en bra motor.
På 3 år har jag haft liten problem med Elyse/DPF systemet, inte något stort och det finns inte på en 2,4bensin.
Har inte haft problemer med bussninger eller rost, men vänstra förskärm är en känd rostställe.
Så kvaliteten är väl ok.

Jag köpte en C30, da jag fan den vackrare &au[…]

Missljud V60 D4 - 2019

Råkade ut för samma missljudpå mi[…]

2001 volvo s80 2.4 n/a Hjelp

..Jeg såg att i underkant av innsuget p&ar[…]

Osäker på glykol.

Systemet ska ju arbeta under tryck, kanske fungera[…]