Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70Rob
Volvo har ingen rekommendation ö h t för byte av kylvätska. Den byts vid behov eller delvis i samband med ett kamremsbyte inkl. vattenpump. Och nej, jag har inte lämnat in bilen för service sedan jag köpte bilen 2020. All service sköter jag själv. Kylvätskan är den enda punkten som jag inte har rört ö h t. Inga läckage finns och vätskan ser fin ut trots - mig veteligen - original från fabrik.
Användarvisningsbild
av Erik Å
V70Rob skrev: Igår, 15:26 Volvo har ingen rekommendation ö h t för byte av kylvätska.
Helt riktigt men det kan du inte förvänta dig fungera om du häller i något annat, t.ex. Biltemas glykol..
av 20FJan
6 år är ju ingen ålder direkt. Trådskaparens bil som är 17 år kan ju anses vara bra att byta i. 2020 böt jag i min S40 av samma årsmodell för något år sedan, även om färgen var till synes bra i expansionskärlet så såg att den var helt annorlunda i färg jämfört med ny. Jag köpte ny från Volvo. Den gamla skänkte jag till en kollega som hade problem med vattenpumpen och kokning i en ännu äldre S40, den dög till honom.
20200605_141502156_iOS.jpeg
20200605_141502156_iOS.jpeg (2.83 MiB) Visad 168 gånger
av Hardreset95
Erik Å skrev: Igår, 16:29
V70Rob skrev: Igår, 15:26 Volvo har ingen rekommendation ö h t för byte av kylvätska.
Helt riktigt men det kan du inte förvänta dig fungera om du häller i något annat, t.ex. Biltemas glykol..
Hällt i både okq8 och annan ej märkes specifik glykol i både v70 och s60 för att toppa upp och skulle nog påstå att det gör större skada att köra med för låg nivå i systemet än att köra med "fel" glykol, inte upplevt några problem med varken värmepaket eller kylare.
Nu har jag ju inte testat just biltemas men det känns ju som relativt liten risk för problem, däremot bör man nog inte blanda glykolgroggar av olika fabrikat när man tömmer hela systemet för byte.
På jobbet har vi intervall på 15000mil för byte, när jag jobbade på mitsubishi var det 8 år. :-)
Byta del på sidospegel

Jag gjorde ett försök att byta del efter[…]

Osäker på glykol.

Volvo har ingen rekommendation ö h t f&ou[…]

Tagit ut gamla Bettan 2,5T 99:a på 30-mil l&[…]

SRS felkod mm

och lampan för airbagen tänds när j[…]