Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70Rob
Kortfattat: jag köpte 3 l blå färdigblandad G11 glykol från biltema och fyllde på lite mer än hälften upp till nästan max i expansionskärlet. Detta efter att ha dubbel- eller trippelkollat med AI. Den rekommenderade biltemas glykol, varför jag köpte den. Nu skriver den att den inte passar! Ni som verkligen vet och utgår från vad jag har skrivit här, är det lugnt att köra på?

Bilen: V70 2.5FT 2009
Användarvisningsbild
av Erik Å
Typiskt AI-crap :-D :-D :-D
Jag använder själv bara Volvo original koncentrerad glykol, blandar man olika korrosionsskydd (alltså glykol av olika fabrikat) så vet man inte vad det blir i slutänden och hur det passar till just Volvos motorer..
Och så spär jag ut med destillerat vatten för att slippa pannsten i värmepaketet.
Jag kör med Volvos egna glykol artnr: 31439721
Det är en etylenbaserad glykol, det viktiga är att du inte blandar olika typer av glykol t. ex etylen och propylen.
G11 ser också ut att vara etylenbaserad så bör vara lugnt.
av V70Rob
Knäpper jag in mitt regnr. på t ex mekonomens hemsida så får jag upp G11 också, antingen blågrön eller blå färg, etc. precis samma som biltemas. Kylvätskan är mig veteligen original från fabrik, dvs, från 2009. Den ser fräsch ut. Tanken är att över tid byta ut den i omgångar. Jag har ingen möjlighet till spolning m.m och jag vill inte ligga och kräla och söla på marken heller.
Om man googlar lite ser man att den springande punkten är om glykolens korrosionsskydd är nitrat- eller fosfatbaserat. Båda typerna förekommer och ska inte blandas.
Propylenglykol har jag inte sett på flera år, det mesta som säljs idag är uppenbarligen etylenglykol.
Intressant experiment, du får berätta hur det gick om några år. Blev det korrosionsproblem eller inte :-D
.
V70Rob skrev: Tanken är att över tid byta ut den i omgångar.
Har du ett läckage bör du få det åtgärdat, glykol är riktigt giftigt.

Rekommendationen är att byta mellan 2 till 5 år.
IMG_20260716_065608.jpg
IMG_20260716_065608.jpg (49.72 KiB) Visad 73 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jallemet skrev: Idag, 06:56 ..Rekommendationen är att byta mellan 2 till 5 år...
Men så säger icke Volvo; kylvätska byter man om/när den blir missfärgad, inte annars!
Så är den något annat än blå-grön så är det dags. Min gick 15 år innan den fick svårbeskriven kulör :-)

Använder man annat fabrikat är det förstås en helt annan sak..
Användarvisningsbild
av Jallemet

Erik Å skrev:
Jallemet skrev: Idag, 06:56 ..Rekommendationen är att byta mellan 2 till 5 år...
Men så säger icke Volvo; kylvätska byter man om/när den blir missfärgad, inte annars!
Så är den något annat än blå-grön så är det dags. Min gick 15 år innan den fick svårbeskriven kulör :-)

Använder man annat fabrikat är det förstås en helt annan sak..
Jag tolkar TS som det inte förekommer kommer någon regelbunden service.

Oem upp till 6år har jag läst mig till, och tillverkarens rekommendationer kan ju diskuteras, det har vi läst om bl.a. longlife-oljor så hellre ett byte för mycket för min del.

Allt som flyter och innehåller tillsatser förlorar egenskaper över tid.
Osäker på glykol.

..Rekommendationen är att byta mellan 2 […]

Halvdöd förardörr

Jag igen, Kolla först att säkring F3 p&[…]

V70N -07 Startar Ej

Högtryckspumpen drivs av insugskamaxeln p&ari[…]

VB dörr fastnat

..Även om jag drar upp låsknappen man[…]