Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av P165B
Hej! Har en V70 årsmodell 2000 som är avställd och inte i trafik. Den har stått flera år utomhus och jag har flyttat på den regelbundet så den startar och funkar maskinellt. Har planer på att få den i trafik snart.

Nu visade det sig att jag inte får upp vänster bakdörr. Testat att låsa upp med nyckeln och alla lås låter aktiva utom för den dörren. Jag har manuellt dragit upp låsknappen utan att få upp dörren. Den är stum. Något har fastan på riktigt i dörren.

Frågan är hur får jag ordning på dörren utan att förstöra den? Kan jag komma åt från något håll med rostolja och lösa något som kärvar? Tänkte om jag spejar in mot läskistan i dörrspringan? Eller är det något mekaniskt som måste åtgärdas. Tacksam för tips.
Användarvisningsbild
av Erik Å
P165B skrev: Idag, 18:26 ..Jag har manuellt dragit upp låsknappen utan att få upp dörren. Den är stum. Något har fastan på riktigt i dörren.
Det låter som om låsmotorn har lagt av och lämnat låskistan i blockerat låsläge.. Kan ju vara kabelfel också, ger samma effekt.
Ser ut att bli svårt att få loss dörrinsidan när dörren är stängd, jag tror den ligger i kläm mot inre gummilisten...?
Gångjärnssprintarna kanske går att ta loss från framdörren men då kommer ju låskistan fortfarande att gripa fast runt "öglan" i dörrposten.
Ser svårt ut, kanske är så illa att man får klippa hål i dörrklädseln för att komma åt låskistan? Ny dörrklädsel borde väl gå att hitta på skroten till en rimlig peng. Men kistan får man ju inte loss om man inte kommer åt skruvarna i dörrens bakkant :-/ Att slakta låskistan på plats bli nog inte lätt. Ärligt talat, jag har inga bra idéer.
Visst, försök att spraya olja mot låskistan. Den kanske bara har kärvat ihop.

Edit: här fixar Robert DIY en fastnad låskista men det är på framdörren.. Kanske går att hitta motsvarande video för bakdörren?

Nämen vänta, här är samma operation på bakdörren :-D Del 3, alltså borde det rimligen finnas del 1 och del 2 också..

Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
av P165B
Tack för dina tips om problemet :-)
Jag börjar med rostoljan och får sedan testa igen. Går det inte så får försöka bilda mig en uppfattning hur det ser ut inne i dörren med placering av låsmotor mm.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Klistrade precis in en ny videolänk ovan..
Berätta hur det går

Svanis har gjort en lång utredning om strulande låskistor här, inklusive noggrann dissekering :-D
Fel på mikrobrytare skulle kanske kunna göra att låsmotorn stannar, jag tror den är kopplad i serie med en av brytarna. Se elschemat på sida 1 och mätningar på sida 2 i tråden.
Kanske det går att få en dålig mikrobrytare att ge tillfällig kontakt om man bankar på, rycker och sliter i dörren..? :-)
viewtopic.php?f=16&t=186266
av P165B
Tack för länken :-)

Jag har sprejat multispray nu i glipan vid handtaget och nedåt, om det är själva gripklon som fastnat?
Testade centrallåset och det går varken låsa eller låsa upp med centrallåset på vb dörr. Alla andra dörrar funkar även bakluckan.

Även om jag drar upp låsknappen manuellt borde väl dörren vara olåst?
Eller har den ingen funktion om låskistan fastnat?
Användarvisningsbild
av Erik Å
P165B skrev: För 48 minuter sedan. ..Även om jag drar upp låsknappen manuellt borde väl dörren vara olåst?
Har motorn satt låskistan i Blockerat Låsläge (händer när man låser med fjärrkontrollen, förklaras i instruktionsboken! :-) ) innan den gav upp helt så är låsknoppen urkopplad.
Allt för att göra livet surt för tjuvar.

Har du provat låsa upp med nyckel i förardörren? Men det lär knappast bli någon skillnad, är låsmotorn trasig så händer inget. Men det är ju vara värt att prova.
Osäker på glykol.

Jag kör med Volvos egna glykol artnr: 3143972[…]

VB dörr fastnat

..Även om jag drar upp låsknappen man[…]

Rost har aldrig vart ett Volvo problem back i[…]

Jag skulle ha kollat kompression på varm mot[…]