Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

I mitt fall fungerar det inte med hotell. Vi åker ofta i samband med orienteringstävlingar och liknande. Då finns det inga hotell där vi behöver bo.
Husbil fungerar inte heller. Behöver kunna ställa av "boet" och sedan köra annat med bilen, ibland med andra släp. Husbilar har dessutom för dålig framkomlighet.
Ett alternativ till både husvagn, husbil och hotell, är att t ex tälta (ofta billigare än husvagnsplats).. Men nu för tiden 'kanske' det upplevs som väldigt primitivt av flertalet.. och väl så bökigt som att behöva parkera husvagnen när bilen ska laddas 🤔😎.. Men 'förr i tiden' (långt innan dagens elbilar) fungerade det iaf utmärkt, för väldigt många 👌
Jallemet skrev: Idag, 18:59
Okalettos skrev: Men 'förr i tiden'
Marknaden för taktält har exploderat de senaste åren så lite friluftsliv finns det hos elbilsåkarna också inbillar jag mig.
Ja taktält har blivit en allt vanligare företeelse (oavsett framdriftsteknik), men inte exploderat i antal tycker jag, om man inte ser på det i procent förstås, då har de nog ökat med 500% de senaste 5 åren (här på västkusten).. Oftast är det 'dock' utländska ekipage som vi sett..
Finns en del svenskar med taktält också. Jag har en kusin som åtminstone hade, kanske fortfarande har.
Men tält fungerar inte heller. Ibland behöver husvagnen fungera som datacentral, med några datorer, en skrivare och ett nätverk. Ibland har den varit första-hjälpen lokal, vilket underlättas av att den är uppvärmd, varmvatten finns etc. Så på ett orienteringsarrangemang fungerar det inte alls.

Men annars går det förstås att bo i ett tält. Fast ett taktält är uteslutet - det måste gå att köra någonstans med bilen utan att tältet måste rivas. Däremot har jag bott i tält, ett sånt med ett innertält som man sover i, i några år innan den första husvagnen införskaffades. Tredje natten vi bodde i den första husvagnen hade vi tre inackorderade. De bodde i tält, men det regnade så luftmadrasserna flöt omkring i deras tält. Det djupaste vi såg var några som bodde där marken var lite lägre. Där stod 25 cm vatten med tält mitt i. Själv har jag varit med om en djuphåla på 30 cm i förtältet, men då var det åtminstone torrt i själva husvagnen.

Så nej, inga tält.

Men det kan givetvis vara annorlunda för den som kan välja precis var han vill bo.
apersson850 skrev: För 29 minuter sedan. Finns en del svenskar med taktält också. Jag har en kusin som åtminstone hade, kanske fortfarande har.
Men tält fungerar inte heller. Ibland behöver husvagnen fungera som datacentral, med några datorer, en skrivare och ett nätverk. Ibland har den varit första-hjälpen lokal, vilket underlättas av att den är uppvärmd, varmvatten finns etc. Så på ett orienteringsarrangemang fungerar det inte alls.

Men annars går det förstås att bo i ett tält. Fast ett taktält är uteslutet - det måste gå att köra någonstans med bilen utan att tältet måste rivas. Däremot har jag bott i tält, ett sånt med ett innertält som man sover i, i några år innan den första husvagnen införskaffades. Tredje natten vi bodde i den första husvagnen hade vi tre inackorderade. De bodde i tält, men det regnade så luftmadrasserna flöt omkring i deras tält. Det djupaste vi såg var några som bodde där marken var lite lägre. Där stod 25 cm vatten med tält mitt i. Själv har jag varit med om en djuphåla på 30 cm i förtältet, men då var det åtminstone torrt i själva husvagnen.

Så nej, inga tält.

Men det kan givetvis vara annorlunda för den som kan välja precis var han vill bo.
Ja nä.. Men absolut, jag föredrar också husvagn (eller sova i bilen, liggandes).. Och/men i ditt fall verkar det helt helt klart som att tält inte är ett rimligt alternativ 👌🙂
  • 1
  • 487
  • 488
  • 489
  • 490
  • 491

Finns en del svenskar med taktält ocks&arin[…]

Min dotter skulle köpa ett egr rör till […]

Halvdöd förardörr

Elen funkar inte på förardörren […]

XC90 har samma typ av torkare från 2026. I[…]