Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
William85 skrev:D3 är femcylindrig fram till 2015 (136hk) och har vanliga Geartronic automaten. Mångar manuell också. 2016 är VEA och har 150hk. Förvirringen är total eftersom de båda är på 2.0L. Äldre modeller kan även ha D3 med större motor och mer effekt.
Om man tittar på 2016 årsmodell (men räcker 90k till det?) så hade jag 100% letat efter den äldre femcyl. Första VEA årsmodellerna var inte bra.
Hej, vid kyla kan ju/väl små dieslar få svårt att nå arbetstemperatur.. Men det är kanske inget problem så länge dieselvärmaren fungerar..(?)
Till och med vår D5 tar väldigt lång tid på sig att nå arbetstemperaturen om det är kallt på vintern (kallt här på västkusten = egentligen inte särskilt kallt), men det beror på att vi inte lagat/renoverat värmaren.
Värmaren behöver man ha igång. Tar flera mil att få upp värmen annars.
Nu verkar trådskaparen inte ha sådan planer, men om man tänker dra något slags större släp är det bra att undvika D2. En del varianter av D2 har inte ens någon anständigt släpvagnsvikt, så de diskvalificerar sig själva.
apersson850 skrev:Värmaren behöver man ha igång. Tar flera mil att få upp värmen annars.
Nu verkar trådskaparen inte ha sådan planer, men om man tänker dra något slags större släp är det bra att undvika D2. En del varianter av D2 har inte ens någon anständigt släpvagnsvikt, så de diskvalificerar sig själva.
Jag håller inte helt med Anders.

Jag har dragit en husvagn som väger 1600 kg och är 250 cm bred med enormt luftmotstånd med en V70 D2 1,6L PSA motor 115 HK. Det går alldeles utmärkt.

Jag har som jämförelse dragit samma husvagn med en V70 2,4 GLT med 170 HK och även en V70 2,5 SE 144 HK. D2 utklassar bensinbilarna, trots att de på papperet har mycket högre effekt.

Tyvärr är max släpvagnsvikt på min V70 D2 endast 1200 kg så det är inte tillåtet att dra så tungt, men motorn klarar det alldeles utmärkt.
Senast redigerad av 1 VolvoOriginal, redigerad totalt 0 gånger.
Min V70 D2 har för övrigt gått 46 000 mil och man behöver fortfarande inte fylla på olja mellan oljebytena var 2000 mil, så motorn verkar frisk.

Koppling och partikelfilter bytt av tidigare ägare. Under mina 8000 mil så är det enda motorrelaterade byt av AC-kompressor.

Hittar inget i dokumentationen om andra motorrelaterade reparationer, men då jag inte ägt bilen hela dess livstid så kan det så klart genomförts andra reparationer.

Jag är positiv till motorn.

Tur att man kör gammal bil med endast trafikf[…]

Är D2 motorn verkligen opålitlig?

Min V70 D2 har för övrigt gått 46 […]

Har fortfarande ABS-koden kvar att ta tag i, men i[…]

Byta generator V70 2.0D -09

Vet ni att generatorn är kass???? Det är[…]