Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bränslepumpen på min V70 började låta riktigt illa och beställde en ny komplett armatur med givare från skruvat. Lämnade jobbet till servicekillen som alltid gjort bra jobb på mina bilar. Allt gick bra men upptäckte att bränslemätaren bara visade halv tank när jag tankat fullt. Läget på armaturen (pilen) dubbelkollades och är ok, Lossade armaturen och kontrollerade givaren och mätaren följer som den ska. Valde ändå att flytta över den gamla givaren till nya armaturen men felet är kvar när armaturen är monterad i tanken. Har även resistansmätt över armaturens kontakt där det gick och den är felfri.

Diagnosverktygen (har testat med 2 olika av senaste modellen) och felkoden indikerar fel på givaren i armaturen.
Har försökt lösa detta med uteslutningsmetoden och armaturen har varit lossad tre gånger i felsökningen, har slut på idéer om var felet kan ligga. Servicekillen har bytt flera pumpar men har aldrig varit med om något liknande.

Har även varit inne på att flytta över den den nya pumpen till den gamla armaturen och använda den igen men är osäker på slanganslutningen. Har inte velat öppna upp slangkopplingen med risk för att förstöra den.

Kommer inte vidare med det här och är tacksam för alla förslag.
Reklamationstiden hann i det närmaste gå ut innan bytet gjordes. Blev liggande tills meken fick en ledig tid. Där och då var jag ändå inte säker på att felet låg i nya armaturen, och det är jag fortfarande inte. Sen det här med att "pillat" så handlar det bara om att flytta över givaren och den är bara att flytta över, inget som syns på den nya givaren.
Jag har fortfarande misstankar om kabelbrott till givare "1" i den större delen av tanken. Diagnosen stämmer väl överens med vad givare "2" visar i bränslemängd i den mindre delen, och den indikerar heller inget fel.

Misstänker som sagt kabelbrott till givare "1" trots att vi inte lyckades provocera fram felet när armaturen var lös. Kanske uppstår ett brott i kablaget när det påverkas i just det läge då armaturen är monterad, är ju ganska trångt där.

Problemet är att man inte kommer åt att lirka nämvärt på kablaget när armaturen är monterad. Kanske dyker felet upp när kablaget påverkas i det läget.

Läste någonstans att den situationen inte är ovanlig och att vissa har tagit upp en större öppning i plåten rakt över kontakten på armaturen. Är det någon här som gjort detta eller känner till mer om det sättet att komma åt?
Byta generator V70 2.0D -09

Vet ni att generatorn är kass???? Det är[…]

Ett alternativ till husvagn och elbil är att […]

Sålt den Jag kan inte förestä[…]

Reklamationstiden hann i det närmaste gå[…]