Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeL62
Fick 5.1.17 förra veckan och Gemini någon dag senare.
Kan inte se någon inställning för att deaktivera start/stopp. Däremot ett alternativ för att återgå till (växla mellan?) Google Assistant från Gemini.
V60 B4 bensin mildhybrid - 24.
av RonnieLkpg
MickeL62 skrev:Fick 5.1.17 förra veckan och Gemini någon dag senare.
Kan inte se någon inställning för att deaktivera start/stopp. Däremot ett alternativ för att återgå till (växla mellan?) Google Assistant från Gemini.
Jag har också fått 5.1.17, men har inte ännu sett något om Gemini. Min bil (också en V60 B4 bensin -24, med DCT7-lådan) har inte heller fått någon inställning för att deaktivera start/stopp. Jag antar att det beror på att bilar med denna motor/växellådskombination är konstruerade för att stoppa motorn även under färd, för att spara bensin. Motorn stannar ju automatiskt och bilen frirullar när det går lätt, t ex i nerförsbackar. Min gissning är att man inte vill ge föraren möjligheten att stänga av den funktionen på just dessa bilar.
av Desmodue
Välj US engelska i Google-inställningarna så har du Gemini.
Frågar man något så slutar den aldrig att babbla och det går inte att få stopp på eländet.
av HeavyMetal
RonnieLkpg skrev: ons 24 jun 2026, 07:57
Jag har också fått 5.1.17, men har inte ännu sett något om Gemini. Min bil (också en V60 B4 bensin -24, med DCT7-lådan) har inte heller fått någon inställning för att deaktivera start/stopp. Jag antar att det beror på att bilar med denna motor/växellådskombination är konstruerade för att stoppa motorn även under färd, för att spara bensin. Motorn stannar ju automatiskt och bilen frirullar när det går lätt, t ex i nerförsbackar. Min gissning är att man inte vill ge föraren möjligheten att stänga av den funktionen på just dessa bilar.
Gäller det alla mildhybrider (B-modeller) med att inte kunna stänga av start/stopp eller gäller det bara dom med DCT7- lådan?
av JohanMB
HeavyMetal skrev:
RonnieLkpg skrev: ons 24 jun 2026, 07:57
Gäller det alla mildhybrider (B-modeller) med att inte kunna stänga av start/stopp eller gäller det bara dom med DCT7- lådan?
Jag har B4 diesel med "vanlig" automat och på den går det att stänga av start/stopp från 5.1.17.
av LJN
Nya UX:et : Vad är det som styr att infotamentet startar om vid start av bil? Ofta så är det direkt "laddat" men nu på senare tid så händer det ofta att det startar upp med "Volvo" text. Och det har ingen betydelse om bilen stått över natt eller bara 10 minuter? Och vid omstart så måste radion "aktiveras"
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
Låsfel på dörr bak

https://www.youtube.com/watch?v=2ERuBXhFWyY

Stefans 968

Colorglo i Järfälla.

Volvo car UX

Nya UX:et : Vad är det som styr att infotame[…]