Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JKDark
Hej. Har en v70 från 2008. Problemet är att bakdörr vänster helt enkelt slutade låsa/låsa upp med fjärr. rutan går heller inte ner. Iaf inte från förardörren. Kom på att jag ska kika om det går på aktuella dörren nu när jag skriver. Lås fungerar innifrån, alltså den låser upp sej om man trycker öppning.
Kollade kablarna mellan dörr och bil och där ser det bra ut. Även stift såg fina ut på kontakten.
Har sökt här men hittade inte vad jag sökte (betyder inte att det inte finns att hitta).
Jag tänkte vad jag ska göra i nästa steg innan jag river ner saker i onödan. Kolla med multimeter på kontakten kanske osv. Vad har ni för tips?
av Lelleprinter
Jag har haft exakt samma fel på min bil och i mitt fall så var det kabelbrott i förardörrens kabelstam mellan dörr och kaross.
En kabel hade gått av invid ett buntband.
Det är mycket troligt att du har kabelbrott där också.

Se också denna Volvoägare.
viewtopic.php?f=56&t=188169

Du kan kränga av gummibälgen i förardörren för verifiera felet vid buntbandet.
Om du har kabelbrott där är mitt tips att ta bort förardörren för att komma åt att åtgärda det.
Ta bort förardörren är enklare än vad man tror.

Tips, sänk ner rutan först innan du lossar på batteripolen, det ärr lättare att lyfta av dörren om rutan är nedsänkt.
Något mjukt att lägga dörren på. typ åk-madrass eller liknande.
Anlita en assistent för att lyfta av och sätta tillbaka dörren.

I mitt fall så lödde jag dit en liten kabelstump för att förlänga kabeln och lade den i en loop på grund av kabeln som hade avbrott var väldigt sträckt så det var väldigt tight att bara löda ihop kabeln på nytt..
Du behöver krympslang och ett nytt buntband också.

Lycka till
Senast redigerad av 1 Lelleprinter, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Kan vara avbrott i förardörrens kabelstam också då bakdörrens funktioner går via den också.
Och isåfall lär du märka det när förardörren också slutar att fungera inom kort.

Lite mer jobb samma bil idag, bytt ABS-givare h&ou[…]

Visa din semesterbil(d)

Det kräver väl "trög" k[…]

Låsfel på dörr bak

Kan vara avbrott i förardörrens kabelsta[…]

Som jag förstår det behöver du ing[…]