Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vågar man köpa en v70 -00 som gått 31000 mil och motorlampan lyser? Motorn ska gå normalt och felet ska vara kamaxelgivare enligt säljaren. Dom vill ha 7000:- för den och den ska besiktigas i augusti. Priset började på 20000 för några veckor sedan och är nu nere i 7000. Har inte varit och tittat på den, bilen är även sänkt i fjädringen.
Så priset har sänkts 13.000:- för något som man byter rätt snabbt och kostar under 1000-lappen..? Det är såklart inte omöjligt, men låter konstigt i mina öron. Och utan fungerande kamaxelgivare borde den inte starta över huvud taget.
Användarvisningsbild
av Svanis
Gasspjäll kring år 2000 är välkända för strul när det kommer till original-spjällen.

Jag vet att Volvo bytte ut på goodwill till förbättrat med annan färg på etiketten,
men kommer dock inte ihåg vilken färg vit eller gul, som indikerar det förbättrade.

Vad förbättringen med utbytesspjäll från Volvo innebar tekniskt är jag inte insatt i,
kan vara ett utbytesspjäll som nu gett upp eller att de bytt ut sitt original till ett original från skroten.

De enda jag litar på är de gasspjäll som är ombyggt av exempelvis Atech2 liksom mitt är, eftersom de ersätter den dåliga konstruktionen
med mekaniska släpkontakter till kontaktlösa motsvarande, avseende spjällägesindikering.
Vill minnas mitt original höll 16 000 mil, de flesta gav upp tidigare än så.

Så länge det inte är en turbomotor så sitter gasspjället lätt åtkomligt,
så vid ett eventuellt byte eller rengöring på en vanlig sugmotor, så är det rätt så enkelt.

Uppdatering Hörde aldrig något som Eri[…]

Koppling tar högt upp

Det går att slira sönder en koppling p&[…]

Så här drygt 50 mil senare, kommer vina[…]

Gasspjäll kring år 2000 är vä[…]