Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EmmaK
Hej!
Har en V70 från 2015 som gått knappt 9000 mil. Köpte för ett år sedan och redan då tog kopplingen väldigt högt upp. Egentligen inget problem mer än att den är lite svår att köra för de som inte är vana vid det (sambon) och att jag går och väntar på att behöva lägga ut 30k när kopplingen ger upp.
Men, är det rimligt att en v70 med så låga mil har en utsliten koppling eller är det något man kan justera bara? Ingen dragkrok så har inte dragit mycket tung last.

Tacksam för svar!
När jag köpte min 5-cylindriga 1999:a för 19år sedan med 8200 mil på mätaren, då ansåg jag att kopplingen tog högt upp.
(Förvisso var jag van vid kopplingar som tar högt upp då jag haft 80-tals Ford:ar innan, de är kända för detta.)

Jag lämnade in min då nyligen inköpta Volvo på märkesverkstad för service och nämnde då att jag trodde kopplingen var dålig,
vid upphämtningen fick jag beskedet ”den känns helt normal, de tar högt upp, inget att oroa sig för” av min personliga servicetekniker,
som jag lämnade bilen till i 10 år därefter innan jag började serva själv.

Min 1999:a har sedan inköpet rullat ytterligare 10 000 mil, alltså idag 18 000 mil och dragläget på kopplingen har inte försämrats anser jag.

Kollega hade en 5-cylindrig 2,5T av år 2005 och även han nämnde att kopplingen tar högt upp, men det hindrade inte honom att koppla på husvagn och köra runt i Sverige,
inget som kopplingen märkbart försämrades av, utan han sa att det var den bästa dragbilen någonsin för honom.
En 2015 är ju i högsta grad en kombinerad Volvo-Ford konstruktion, så att en sådan koppling tar högt upp känns rimligt.

Jag får dock erkänna att den nyaste Volvo med manuell låda jag kört är nog min egen,
så möjligen har dragläget på kopplingen förbättrats med utvecklingen av bilarna.
av Malmstroem
Det går att slira sönder en koppling på långt under 9000 mil, även utan att dra släp. Men som skrivits tidigare -- att den tar högt upp behöver inte vara ett tecken på att den är dålig.

När den börjar slira är det dags att byta. Ett sätt att testa är att köra på hög växel med mycket gas. Tryck snabbt ner kopplingen och låt den sedan gå upp direkt. Motorvarvet ska gå upp, men så snart som ingreppet sker ska motorvarvet ner direkt. Motorvarvet ska inte svaja.

Testa inte för mycket, för det sliter en del på kopplingen. :-)

Uppdatering Hörde aldrig något som Eri[…]

Koppling tar högt upp

Det går att slira sönder en koppling p&[…]

Så här drygt 50 mil senare, kommer vina[…]

Gasspjäll kring år 2000 är vä[…]