Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gäller en Volvo XC70 -14.

I låga hastigheter är bilen knäpptyst. Problemet kommer när man kommer upp i hastighet 80+. Kommer då ett dovt hummande ljud som följer hastigheten. Svänger man åt höger i hög hastighet så ökar ljudet distinkt och det kommer även då en vibration (tänk när man kör över vita vägmarkeringar).

Vad kan det vara tro?
Jag gissar på dåligt hjullager vänster fram. Sådana brukar vanligtvis låta mer när de får mer last på sig dvs då man svänger åt motsatt håll. Det förekommer undantag :-)
Testa att rycka och slita i hjulen. Glappar det i lagret så är det tveklöst dåligt men de kan brumma utan att glappa märkbart.
Känner inget övertygande glapp när jag rycker men när jag snurrar hjulet fram och tillbaks känner jag vibrationer i fjädern på vänster sida men inte alls lika distinkt när jag gör det samma på höger sida.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det som vanligtvis tar livet av hjullager är att axelhylsan som går igenom tätningen rostar på ytan och slipar ur tätningen så den börjar släppa in saltvatten.
Detta orsakar i sin tur rostmärken på lagerbanor och kulor när bilen stått parkerad, därav brummandet.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Nu blev det svårt, min kristallkula är tyvärr på service just nu så jag har inga raka svar. :-)
Vore det min bil skulle jag beställt SKF eller FAG lager för ca tusenlappen från trodo och bytt på chansning. Själv alltså, har skruvade, lättmekade lager på min gamla P80..
Verkstaden lär ju vilja ha pengar för allt de gör. Och det är inte alltid de ger rätt diagnos.

..Vet inte vad som kvarstår? Ventiltä[…]

Menar du att motorn faktiskt kokar eller att m&aum[…]

Vibration vid svängning

Nu blev det svårt, min kristallkula är […]

Söker slang till vevhus ventilation Volvo B23[…]