Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bronze
XC90 2003

Varningslampa lyser.

Mekonomens slutsats var styrenhet men de säger att de inte får byta den utan bara Volvo.

Lämnat in den på Rejmes som vill ha 20 000:- för kalaset utöver 2295:- i felsökningsavgift.

Såklart ohållbart då bilens värde är typ 15 000:-, tanken var att det skulle bli a-traktor.

Kan man hitta en begagnad styrenhet och koda in?
1.jpg
1.jpg (341.03 KiB) Visad 1531 gånger
Användarvisningsbild
av Amiliana
Enligt protokollet är det DEM de vill byta och DEM är inte ABS styrenheten. DEM är Differential Electronic Module och styr fyrhjulsdriften.

Om DEM köps helt ny behöver den programmeras, men ifall det beställs en begagnad med samma artikelnummer är det i regel plug and play.

När det finns signal mellan DEM och BCM verkar det konstigt att de inte har angett felet för ABSen, som verkar en separat situation nu.

Du fick ingen lista på felkoder?
av bronze
Rätt.
Jag pratade med dem när jag hämtade bilen.
Det är styrenheten på bakväxeln, DEM, som inte svarar.
De hänger tydligen ihop som system med ABS och ger samma felmeddelande i bilens display.
De visste inte om det gick att programmera in en begagnad men jag fick art.nr på befintlig så får försöka hitta en begagnad.
Ska ta ner den gamla i helgen och kolla om man ser något som går att fixa, typ fukt rost etc.

@Jefe , Kul pryl :) Skulle hyrt en sådan 2[…]

Styrenhet ABS

Rätt. Jag pratade med dem när jag hä[…]

Xc70 2002

nyfiken på vad problemed var? antar att du l[…]

V70n antisladd limpmode

Det är otroligt vanligt på volvo att de[…]