Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag köpte nyligen en Volvo V40 D4 med leverans från riddermark. Nu efter att jag har kört bilen i ett par veckor har jag börjat känna en nikotinlukt som bara verkar bli tydligare och tydligare.

Jag har redan lämnat in bilen på rekond både invändigt och utvändigt. De hittade även lite mögel på vissa dolda ytor, men trots rengöring och behandling försvinner inte lukten. Det känns nästan som att bilen är extremt nikotinskadad på djupet. Vem har hjärta att göra så med sin bil... :-)

Jag har testat olika luktborttagare, bland annat från Biltema, men ingenting verkar hjälpa. Lukten kommer tillbaka hela tiden. ..

Är det någon här som har varit med om något liknande? Har ni lyckats få bort kraftig nikotinlukt ur en bil, eller är det i princip omöjligt när det satt sig så pass djupt? Tar gärna emot tips på vad som faktiskt fungerar.
Ozon är klart bra på att ta bort lukt men får gummidetaljer att åldras fortare. Använd alltså med måtta..
Ohälsosamt för människor och direkt farligt för husdjur.
Tack för varningen, bra att veta. Då ska man alltså vara försiktig och inte köra för länge eller för kraftigt.
Det låter ändå som ett intressant spår. Vet du om det är stor skillnad på olika modeller och styrkor?

Lukten sitter rätt ordentligt, så jag vill helst inte hyra eller köpa något som är för klent och ändå inte gör någon skillnad.

Jag ska ringa sonen också, så får han hjälpa mig att kika på om det finns något vettigt att hyra eller köpa. Jag återkommer gärna om det faktiskt ger effekt, även om jag är lite tveksam med tanke på allt jag redan testat hittills. :-)
Kajolsson1 skrev: För 58 minuter sedan. ..Vet du om det är stor skillnad på olika modeller och styrkor?
Dessvärre noll koll. Jag använder själv en luftjonisator som ger ozon som oönskad bieffekt :-D Men inte i bilen utan i andra sammanhang. Stänger man in den i en begränsad volym, t.ex. i torkskåpet, så blir det rätt bra ozon-lukt där efter några timmar. Och tvätten luktar hur fräscht som helst sen.
Jag skulle nog pratat med någon rekond-firma som har vana av att använda ozongeneratorer i bilar. Det är nog en kombination av kunskap och ozon som ger bäst resultat här .
Å andra sidan, ozongeneratorer finns att köpa på amazon.se för en femhundring, det kan ju vara värt att prova. De som har en medföljande varningsskylt "No Entry" som man ska hänga på dörrhandtaget verkar seriösa.. Men det där med 60 000 mg/h är säkert rejält överdrivet

..Vet du om det är stor skillnad på o[…]

Aha, ja det låter ju lite intressant kanske.[…]

Elpriset

Där man har största vinsten är de[…]

@lennarte , tack för tipset, vet inte vilken[…]