Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag funderar på att "uppgraderad" min fjädring på min volvo xc70 d5 2008 och undrar om ni har några tips om vad man skulle skaffa och vilka märken man ska kolla efter.

Jag kör för de mesta på asfalten men tycker om att köra på lite grus vägar och "offrode" så tänker ska skaffa något som är allmänt bättre och mjukare än normalt

Har ni några tips ?
Innan du skaffar nått mjukare så kan det va bra att veta att kombinera dom sakerna du söker är svårt.
Även om det finns progressiva fjädrar idag som kan kombineras med en stötdämpare så kommer dom inte kunna ge skillnaden mellan mjuk och fast på sättet du förmodligen söker.
Lika så att din modell inte är särskilt fast i chassit std och göra det ännu mjukare kommer förmodligen bara göra dig en okänst när du kör på asfalt.
Det finns avancerade luftsys, justerabara coilovers (dessa kräver i regel justering på fjäderbenen).
Det du söker med en XC modell är troligen samma sak Volvo själva strävade efter och hittade "balansen" till.
Sen ska man även komma ihåg att en hård/mjuk fjädring inte enbart gör skillnaden mellan asfalt/offroad körning...Dvs det går att ha lite fastare chassi även i skogen/grusväg osv.

Det är f.ö även mer saker som påverkar dom saker du nämner om.
Vad är tanken kring budget?

Hej. Har liknande ljud på min xc90 2019. […]

V60 2011 byte av kondensor

Har du inte självriskeliminering vid djurkroc[…]

Bättre fjädring till xc70 08

Innan du skaffar nått mjukare så kan […]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

KDO891 hur har du fått dina torshammare gula[…]