Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Haft ett problem som kommit sakta krypande över tid och det är att när jag dragit till startläge(återfjädrande läget) på tändningen så är det så att bilen ibland går runt men nu senaste tiden så går den oftast inte runt alls, ibland dröjer det flera sekunder innan den går runt eller så händer ingenting, men det är från gång till gång. Ibland går den runt direkt. ibland inte alls och ibland tar det flera sekunder, oftast är det någon typ av fördröjning även om det bara är en sekund.
Verkar bli värre ju varmare det är.

Drar jag en kabel från solenoiden direkt till start batteri plus så startar den utan att ens tveka en millisekund VARJE GÅNG(det är så jag startar bilen nu).

Så vad missar jag? är det något relä den går visa som är dåligt, enligt haynes så hittar jag inget och jag TROR jag tittar på rätt del.

Såg startkontakten och fick bort den bakom tändlåset, beställde en ny glad att det var ett enkelt problem...men det var det inte.

En video säger mer än 1000 ord så jag filmade och lade upp det på youtube så ni kan se problemet själva. Klipper lite i videon eftersom när man ska visa så funkar det perfekt.
Glömde nämna att kabeln till plus polen på batteriet kommer direkt från solenoiden på start motorn, därför det funkar så bra.

Tack på förhand //Adam
Sitter inte på nåt elschema för 740, men en snabb googling säger att 740 inte har något startrelä, så då är det väl egentligen bara försöka följa kabeln från tändningslåset till startmotorn och se om det är någon dålig skarv.
Lättare sagt än gjort kanske, så det enklaste att kolla först är väl ifall kabelskon vid startmotorn blivit dålig, för det är väl det mest sannolika stället det skulle börja ärga på.
Den kontakten är bytt och delar dessutom plats med extra kabeln. problemet är att det verkar så sporadiskt men även ibland kontrollerat. När det är varmt ute blir det ofta betydligt värre. Frågan är om det inte sitter något startrelä som stänger av allting när start motorn går runt, för det händer och kabeln går via det och det är något fel där? Kabeln är plågsam att följa, följde den in till under säkrings boxen men orkade inte plocka ned hela rasket för att kontrollera vart den går men tydligen finns det något relä som stänger av allt när start motorn går runt men enligt haynes kopplings schema går denna inte via det.
Det enda raka är nog att följa kabel från startmotorn hela vägen tillbaka till kontakten och se vad man hittar på vägen.

Hoppas på att någon annars sitter på lösning för nu i sommar så vill jag köra med den så får man ta denna "följa kabel" uppgift i vinter.
Får under tiden nog göra som alla andra med detta problem, helt enkelt sätta en knapp att starta på.
Den enklaste lösningen om du vill kunna starta med nyckel utan att gräva allt för djupt är väl att skarva på en kabel vid tändningslåset parallellt med den i kabelstammen.

När jag googlade lite mer på 740 elschema så hittade jag ett gammalt, och det ska mycket riktigt inte finnas något startrelä, det enda som är inritat är startspärr på modeller med automat och 3 eller 5 skarvar på vägen, beroende på om det är automat eller inte, så det finns ju ett par ställen det skulle kunna blivit dålig kontakt. Alla skarvar är inritade efter startspärren, så det är väl inte omöjligt att samtliga finns i motorutrymmet.
atteatte skrev: Idag, 19:22 När jag googlade lite mer på 740 elschema så hittade jag ett gammalt, och det ska mycket riktigt inte finnas något startrelä,
Solenoiden som sitter sitter på startmotorn är ju en kraftigare typ av relä. Så det finns/fanns förr i alla fall dom som kallade detta för start relä. Ännu tidigare fanns vad som kallades Bendix drev (detta var före det som idag kallas Bendixdrev). Då var det en fotpedal eller en drag vajer dom man statade startmotorn med. Då slungades Bendixdrevet av rotationen rakt i i svänghjulet. Den sista bil jag kommer ihåg som hade drag vajer var Saab 93. Engelska bilar hade elmanövrerat Bendix drev en bit in på 60-talet. Modellen med solenoiden är mycket mer skonsamt mot drev och svänghjul.
Massy Ferguson traktorer (typ Grolle) hade starten i växelspaken. Himla smidigt, man kunde aldrig starta motorn med växel i
(En massa onödigt vetande....)
Visa din semesterbil(d)

Ett par bilder från dagen, utsikt från[…]

Inte idag, men igår visserligen, men min C30[…]

När jag googlade lite mer på 740 elsc[…]

Steg 1: kolla så att allt sitter som det ska[…]