Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Moms på en skatt - Ja, det är verkligen kreativt. Borde vara olagligt men pengarna ska in till stadskassan på något sätt...
Användarvisningsbild
av Jallemet
Det skulle vara intressant att se hur energin beskattas i olika delar av världen, för att se om det energibolagen eller statskassan som drar in storkovan.

Priserna på drivmedel skiljer stort över världen men Hong Kong brukar ligga i topp och Sverige har legat topp 5 några gånger dom senaste åren.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det ar väl bara staten som kan beskatta något......
Annars är det väl "bara en avgift" .???¿
Användarvisningsbild
av Funk
EbbevonVolvo skrev:Moms på en skatt - Ja, det är verkligen kreativt. Borde vara olagligt men pengarna ska in till stadskassan på något sätt...
Samma sak på allt som punktbeskattas..

/Thomas
Användarvisningsbild
av lennarte
Är dag (23 juni) uppe i den verkliga summan av 15 kr (15,9kWa) för köpt el innevarande månad. Det är 71% mindre än samma period i fjor.........
Kommer säkert en massa pålägg på detta. Och så moms....
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Denna månad köpt 5,45kWh el för 6,94kr inklusive moms +överföringsavgift ca 4kr.
Sålt 878,64kWh för 811,89kr.
Förbrukning av egenproducerad el 278,13kWh. Den elen skulle kostat mig 535.49kr inklusive överföringsavgift, skatt och moms.
I morgon blir det försäljning från batterierna kl 19.30 - 20.00; 20.45 - 21.15, 22.00 - 22.30. Är det sol vid 19.30 och framåt så säljer jag det överskottet också. Ca 7,5kWh från batterierna. Kommer att vara kvar tillräckligt med ström i batterierna resten av kvällen/natten/morgonen för att ändå sälja solelsöverskottet på morgon/förmiddag dagen efter. Laddar sedan fullt på eftermiddagen, vilket tar ca 2.5 timmar.
Förra månaden sparade jag 907kr på el som jag slapp köpa, plus det jag då sålde.
Det går bra nu!! :-D :-D
  • 1
  • 289
  • 290
  • 291
  • 292
  • 293
Visa din semesterbil(d)

Tänkte precis detsamma, Tjernobyl. Lustigt me[…]

Elpriset

Denna månad köpt 5,45kWh el för 6,[…]

Jag är inte så händig och har […]