Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1629475
Tjenare!

Jag har en C40 2023 Ultimate men den har ingen kick-sensor/handsfree bagagelucka, vad man nu kallar det.
Jag tänker att detta inte kan vara något jättesvårt jobba att eftermontera om det går?

Är det någon som vet om det är möjligt att göra detta själv eller måste den in hos en auktoriserad verkstad för att aktiveras osv. efteråt i sådana fall?

Vi kollade först på en XC40 och där verkar det som att alla, som vi kollade på iaf, hade kick-sensor. Men C40 verkar vara utan. Men är osäker på om det har varit ett tillval vid köp eller varför det inte finns monterat från fabrik.
#1629502
PatricF skrev: tor 28 maj 2026, 13:02 Fick precis svar från min Volvo återförsäljare att det inte går att eftermontera 🙃
hade varit förvånad om det skulle gå. tror ingen bil ifrån Volvo där man "kunnat" eftermontera; om det inte var från fabrik pga. programmering samt kabelsats etc som behövs för att det skall lira.

Jag kommer inte ihåg vad som ingick på MY23 C40, men man borde tycka "om man har "ultimate" så hade det varit givet att det skulle funnits från fabrik.

kollar man tex. "EC40" i "core"-paketet finns det redan inbakad.
#1629521
Det verkar som färre och färre saker går av eftermontera nu för tiden. Min XC40 inscriprion från 2022 saknar märkligt nog dimljus, det går inte att eftermontera säger återförsäljaren... Synd och märkligt... Inte för att jag behöver funktionen, men ser lite tomt ut i fronten utan dom.
#1629555
UnleashFusion skrev: tor 28 maj 2026, 15:21
PatricF skrev: tor 28 maj 2026, 13:02 Fick precis svar från min Volvo återförsäljare att det inte går att eftermontera 🙃
hade varit förvånad om det skulle gå. tror ingen bil ifrån Volvo där man "kunnat" eftermontera; om det inte var från fabrik pga. programmering samt kabelsats etc som behövs för att det skall lira.

Jag kommer inte ihåg vad som ingick på MY23 C40, men man borde tycka "om man har "ultimate" så hade det varit givet att det skulle funnits från fabrik.

kollar man tex. "EC40" i "core"-paketet finns det redan inbakad.
Läste att Volvo plockade bort det på vissa årsmodeller under corona när det var komponentbrist. Vet inte om det stämmer men det låter väl rimligt. Jäkligt drygt då det verkar finnas på alla XC40 modeller samma år.
Hade väl hoppats på att det iaf skulle vara förberett för det.
#1629568
PatricF skrev: lör 30 maj 2026, 07:13
UnleashFusion skrev: tor 28 maj 2026, 15:21
PatricF skrev: tor 28 maj 2026, 13:02 Fick precis svar från min Volvo återförsäljare att det inte går att eftermontera 🙃
hade varit förvånad om det skulle gå. tror ingen bil ifrån Volvo där man "kunnat" eftermontera; om det inte var från fabrik pga. programmering samt kabelsats etc som behövs för att det skall lira.

Jag kommer inte ihåg vad som ingick på MY23 C40, men man borde tycka "om man har "ultimate" så hade det varit givet att det skulle funnits från fabrik.

kollar man tex. "EC40" i "core"-paketet finns det redan inbakad.
Läste att Volvo plockade bort det på vissa årsmodeller under corona när det var komponentbrist. Vet inte om det stämmer men det låter väl rimligt. Jäkligt drygt då det verkar finnas på alla XC40 modeller samma år.
Hade väl hoppats på att det iaf skulle vara förberett för det.
Det stämmer, eller rättare sagt, många bilar(andra märken än Volvo) hade också problemet med komponentbrist. men just för Volvo handlade det om BLIS-funktionen.(oklart ifall det var andra brist(funktioner)
#1630406
Av en ren slump så visar det sig att jag visst har en kick-sensor i alla fall..

Stod och visade min farfar bilen när han frågade om jag kunde öppna bakluckan med foten. Jag demonstrerade med en spark med foten att denna modellen inte hade det. Döm min förvåning när bakluckan öppnades...
Jag blev helt paff och tänkte att jag råkade trycka till nyckeln i fickan eller något så jag testade igen, och mycket riktigt så stängs luckan. Stod där och sparkade några gånger och den öppnades/stängdes varje gång.

Då har både säljaren och verkstaden sagt att bilen inte har en kick-sensor och att det inte går att eftermonter vilket jag kan tycka är väldigt dåligt.
Tydligen så har min fru vetat om detta då hon har använt det flera gånger och antagit att jag vetat om detta.

Måste också tillägga att jag har stått och sparkat en jäkla massa gånger innan för att testa utan att få det att fungera.
Efteråt så skulle jag visa en polare men då lyckades jag inte få den att öppna så det känns som man måste ha rätt knyck på det hela.

Ikväll blev det äntligen lite garagetid[…]

Reservhjul/temporary spare

I min reservhjulsbalja på en V70 2005:a s&ar[…]

Av en ren slump så visar det sig att jag vis[…]

Jag håller med om skruven i spindeln, den b&[…]