Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Patcy
Bilen är två månader gammal och har gått 200 mil. Tyvärr även full av massa svarta prickar :shock:
Ska jag spruta på mac's prickbort nu och göra rent den med bilschampo eller vänta några månader till vintern är över då jag även kan vaxa bilen :?:
Användarvisningsbild
av falcon
Hej
om du har provat att tvätta den och dom inte går bort så skulle jag ta prickbort.
vet inte vad "prickarna" är för ngt men jag skulle inte chansa utan ta bort dom så fort som möjligt.
Användarvisningsbild
av Bothner
Troligtvis uppstänkt asfalt. En redig kallavfettning gör susen, men vitsen försvinner om du får mer skit nu i vinter med upplöst väg från dubbar och salt. Var försiktig med den nya lacken.
av Patcy
men vitsen försvinner om du får mer skit nu i vinter med upplöst väg från dubbar och salt.
vad menar du?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Patcy skrev:
men vitsen försvinner om du får mer skit nu i vinter med upplöst väg från dubbar och salt.
vad menar du?

Ny lack och nyvaxad lack är "fet och blank" i ytan så skit fastnar inte så lätt.

Avfettar du så försvinner mycket av den ytan och ny skit biter fast av bara satan.
Användarvisningsbild
av lexus
Patcy skrev:Bilen är två månader gammal och har gått 200 mil. Tyvärr även full av massa svarta prickar :shock:
Ska jag spruta på mac's prickbort nu och göra rent den med bilschampo eller vänta några månader till vintern är över då jag även kan vaxa bilen :?:
Har samma problem. Dock får man nya asfaltsprickar och annan skit direkt nu på vintern. Det är lika bra att vänta tills efter vintern och göra bilen vårfin. Själv vaxade jag bilen och gnodde och gned i sex timmar när bilen var några veckor gammal. Efter i stort sett en enda tur så satt skiten som berget trots den nyvaxade ytan. Det är ta mig fan bara avfettning som gäller nu på vintern. Har dock nöjt mig med ett antal avsköljningar hittills i vinter men bilen börjar bli rätt skitig så det får nog bli en riktig tvätt snart men då måste jag använda avfettning.
av Patcy
Jag har nu tvättat bilen. Körde med avfettning, sådan där för asfaltsgrej. Mycket försvann då. Sedan gjorde jag rent med sonax glansschampo. Därefter lade jag på sonax flytande hårdvax, då försvann dem sista prickarna. Det tog några timmar men kändes väldigt bra när jag var färdig.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Patcy skrev:Jag har nu tvättat bilen. Körde med avfettning, sådan där för asfaltsgrej. Mycket försvann då. Sedan gjorde jag rent med sonax glansschampo. Därefter lade jag på sonax flytande hårdvax, då försvann dem sista prickarna. Det tog några timmar men kändes väldigt bra när jag var färdig.
Låter som ett bra sätt och få repor på.....
Användarvisningsbild
av lexus
Fluffen skrev:
Låter som ett bra sätt och få repor på.....
Då kanske det är på sin plats med en utförlig beskrivning av hur du själv brukar göra för att undvika repor i dylika lägen. :D
Användarvisningsbild
av Fluffen
Antingen spolar jag bara av bilen med högtryck eller tvättar ordentligt när jag hinner med avfettningmedel och schampo.
Brukar numera använda lackskydd som tål avfettning mycket bättre än vax, det kanske kan vara nått. :wink:
Sen på våren efter en ordentlig tvätt polerar jag med maskin och lägger nytt lackskydd.

Inget fel med att göra som du gjorde men tänk på att bilen ska vara riktigt ren innan du vaxar annars fastnar skiten i trasan/polertrissan och gör väldigt fina polerrosor och större repor om du har otur.
Om jag var du så skulle jag köpa en polermaskin, det går så mycket smidigare och det blir dessutom ett bättre resultat när du ska vaxa.

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]

Har V90CC och klossarna bak slits mera, efter 1400[…]

Hej igen! Om man tittar på raden "DIES[…]

Byta spolarmunstycke bak

kanske denna sida: https://www.ak24.se/sv/kod/oe-v[…]