Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har en Volvo 740 1990 med B230F och LH 2.4 som driver mig till vansinne och jag undrar om någon varit med om något liknande.

Problemet började med att stereon plötsligt slutade fungera från ingenstans. Bilen gick dock fortfarande att köra normalt så jag tänkte inte så mycket mer på det.

Några dagar senare när jag var ute och körde dog bilen plötsligt under körning. Den bara stängde av sig som om man vridit av tändningen. Ingen hostning eller kraftförlust.

När jag stod still och felsökte tog jag ut bränslereläet och satte tillbaka det igen. Då fick jag plötsligt varvtalssignal, pumpen gick igång och bilen startade. Jag körde kanske 500 meter innan bilen dog igen, denna gång i samband med ett litet gupp/farthinder.

Efter det hjälpte det inte längre att ta ut och sätta tillbaka reläet. Jag har även provat ett annat relä utan framgång.

Det jag har konstaterat hittills:

* Volvo 740 1990 B230F LH 2.4
* Vevaxelgivaren är bytt
* Jag har stark gnista
* Tändspolen har matningsspänning
* Startmotorn drar runt motorn normalt
* Bränslereläet klickar ibland i ett konstigt läge mellan tändningsläge 1 och 2
* Stift 30 i reläsockeln har 12 V konstant
* Nytt bränslerelä har provats utan resultat

Det mest intressanta som hänt är detta:

När bilen inte ville starta drog/vickade jag på kabelknippet som går in i kontakten bakom tändningslåset (den elektriska tändningskontakten). Då startade bilen direkt utan problem.

Efter det kunde jag köra ungefär 100 meter innan bilen dog igen i en sväng.

Det får mig att misstänka glapp i:

* tändningskontakten
* kontakten bakom tändningslåset
* någon kabel i kabelknippet till tändningskontakten

Har någon varit med om att:

* stereon dog först
* bilen sedan dog under körning
* bilen kunde väckas till liv genom att röra kablarna bakom tändningslåset
* bilen sedan dog igen vid vibrationer eller rörelser i bilen

Kan en dålig tändningskontakt eller glapp i kontakten bakom tändningslåset orsaka att LH 2.4 tappar styrningen till bränslerelä/spridare men fortfarande ge gnista?

Alla idéer och erfarenheter uppskattas.
Det vore väl inte omöjligt att olika elektroniska prylar har olika tolerans mot spänningsfall om kontaktytorna i tändkontakten är slitna, att röra på kontakten vickar väl antagligen lite på kontakterna inuti med så de får kontakt tillfälligt.

Jag har haft ett liknande fel i en VW. Motorn gick, men alla tillbehör, belysning osv. var döda om jag inte höll nyckeln lite vriden mot startpositionen, innan det hände hade jag lite konstigt beteende i "mellanlägen" som du beskriver. Bytte tändkontakten utan någon vidare felsökning då den inte var dyr, efter det fick jag dessutom mycket bättre "klick" i de olika lägena.

..tog 15 min med att ta fram pannlampa och filte[…]

Det vore väl inte omöjligt att olika ele[…]

.. men den åtgärden löste inte p[…]

12v-uttag bagaelucka

@Markus123 , Ibland, oftast är det förd[…]