Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av glenn30
Hej har en s60 -01 140hk som börjat fukta/läcka olja mellan motor/växellåda,har absolut inte nån lust och lämna in den för byte av packbox då bilen inte är värd så mkt,finns det nån tillsats man kan hälla i som verkligen fungerar och tätar läckande packbox.
Användarvisningsbild
av Derank
Omega 917 kan funka, jag gjorde så på min dåvarande 850, den hade fuktat i flera år, slog i omega blev tät i ung 1år sedan började det tokläka så vi fick byta packbox till sist iaf.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Är det säkert att det är motorolja som läcker? I samma utrymme finns ju axeltätning mot växellådan samt slavcylinder som kan läcka bromsvätska.. I samtliga fall droppar det genom dräneringshålet längst ner i sprängkåpan.
Är det bromsvätska så börjar troligen lamellen suga upp det vartefter och slutar fungera på drivningen.
Är det axeltätning så är det förmodligen pga övertryck eller slitage den läcker.
Vilket som kräver växellåda ner vad jag vet.

Som Derank nämnde, Omega 917 är troligen det bästa "mirakel medlet" mot läckage då det räddat många. Men ingen general lösning tyvärr och kanske inte ens funkar i ditt specifika fall.

Tack för detta. Vilket batteri kör du sj[…]

Men visst du har ju sparat runt 10-12tkr på[…]

Läckande packbox motor/växellåda

Är det bromsvätska så börjar […]

Turbo tryck

Hej har en s90 d5 awd 2017 klassiska vea motorn me[…]