Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JanFors
Har börjat höra detta oljud
( https://streamable.com/0xpzuu ) som kommer och försvinner av sig själv från motorrummet, spelar ingen roll om bilen rullar eller står stilla.
Videon är inspelad från höger fram hjulhus, vet ej om ljudet är tydligare från vänster.
Volvo V60 D3 2019, rullat drygt 8500 mil.

Vad kan det vara? Bilen visar inga felmeddelande och körs normalt, märker inget annat annorlunda än själva ljudet.
av 246
ThorHammer skrev:Startmotorn ligger an på svänghjulet. Bendixdrevet går inte tillbaka. Åtgärda omgående.
100% säkert som ThorHammer skriver. Skadorna blir värre för varje sekund motorn är igång.
TS: Ta bärgare
Så länge det bara är startmotorn som behöver bytas blir det inte extremt dyrt. Det som kan bli riktigt dyrt är om kuggarna på svänghjulet skadas. Då får motorn plockas ur och växellåda och motor delas får att komma åt att reparera. Det blir riktigt dyrt.

Som övriga säger -- kör inte med det ljudet.
ThorHammer skrev: ons 17 jun 2026, 22:51 Startmotorn ligger an på svänghjulet. Bendixdrevet går inte tillbaka. Åtgärda omgående.
Jag var lite otydlig.
Ljudet kommer och försvinner av sig själv. Ospecifikt när den kommer, helt slumpmässigt. Ljudet uppkom nyligen (maj månad) och under den senaste månaden har jag märkt den ca 3 gånger. Jag har försökt provocera fram ljudet den senaste veckan genom bl.a starta och stänga av AC, men ljudet kommer inte tillbaka.
Jag har försökt åka till verkstad när ljudet var aktivt, men ljudet hinner försvinner när är jag är framme/ stänger av och startar bilen.

Har åkt till verkstäder, men de kan inte hjälpa så länge ljudet inte finns aktivt under felsökning, vilken den inte gör.
Byta kamrem

Premium balansaxelvissla? Har jag aldrig hört[…]

Jag roade mig med att spola dräneringsslangar[…]

https://www.thansen.se/bil/volvo-v60-i-d4-190hk/[…]

Oljud från motorrummet

Startmotorn ligger an på svänghjulet.[…]