Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vipera
MickeM skrev:
vipera skrev: mån 11 maj 2020, 16:58 Tjena!

Vilken motorolja är absolut bäst att hälla i min v70 2001 140hk d5252t? Bilen har gått 28000 mil och jag tycker mycket om bilen så vill byta till olja som är mest optimal för motorn.

Då jag inte haft bilen så länge har jag ingen aning om vad det är för olja i, kan det vara bäst att ta en delsyntet med tanke på osäkerheten och antalet mil motorn gjort (istället för helsyntet)?

Jättetacksam för tips :-)
Du har väl en rekommendation för motorn i fråga. Håll dig till den.
Delsyntet finns väl knappast någon anledning till. Det florerar lite halvmyter om att helsyntet kan lösa upp skit. Men grundfelet är ju bristande service i så fall, och det sker isf oavsett hel eller delsyntet.

Vilken firma som säljer oljan, eller har tappat upp den på dunken kvittar.
Så är det. Resten är snobberi.

Men motorolja är en religion för många, så ska du promt ha märkesolja finns den att beställa från nätet. Den ger väl lite imponeringsfaktor när du berättar för polarna, och inte dom tveksamma blickarna du kanske får om du säger ordet "Biltema".

Men, motorn kunde inte bry sig mindre....
Ok! Men jag har ingen rekommendation!? Det ser ut som att det suttit en klisterlapp om det fram på kylarhållaren men den är oläslig efter alla år.. :bored:
av MickeM
Instruktionsboken.
Har du den inte, finns den som PDF att ladda ner här:
https://www.volvocars.com/se/support/manual

Lappar under huven kan vara någon bilägares eget hittepå.
Jag köpte i slutet av 90talet en då relativt ny Hyundai åt frugan, och på det oljelocket stod det "Endast Mobil1 syntetolja i motorn".
Oljetillverkaren/säljaren är ju helt oväsentligt, men vad värre var att Mobil1 inte ens saluförde rätt olja till just den motorn.
Naturligtvis kan man frångå, men då gäller inte rekomenderad bytesintervall längre,och då ska man ha egen koll på vad det innebär.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ja-007647/
Jag antar att Starta Elite Synt motorolja 0W-30 som Jula säljer, 1 liter artikelnummer 007647 och 4 liter artikelnummer 007648 är helt OK att hälla i motorn på en V70 bensinare årsmodell 2005?
Motoroljan Starta Elite Synt ska ha specifikationerna ACEA: A1/B1, A5/B5, C2 och API: SN/CF enligt Jula Internetsidan som visar oljan.
Min V70 ska ha 0W-30, ACEA: A5/B5 enligt etiketten som sitter på undersidan motorhuven.

Jula har ju även Mobil 1 ESP LV 0W-30 som jag hällde i motorn igår, 2026-06-12.
Enligt de tomma oljeförpackningarna som innehöll Mobil oljan så är specifikationerna ACEA: A5/B5, C2 och API: SN för denna mobil oljan.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Annars finns ju billigare 0W-30 A5/B5-klassad på blå varuhuset.. Deras syntetoljor verkar ganska okej, jag har åkt på sånt de senaste 50 000 milen och tänkte åka en bit till :-)
Det kan bli brist på motorolja, något raffinaderi som gör basolja åt de flesta tillverkarna verkar vara utslaget pga Trumps krig. :-o
Jag har köpt på mig olja för ett par års behov. Paranoid, jag vet :-D
Användarvisningsbild
av Erik Å
Råraksätaren skrev: lör 13 jun 2026, 19:43 Jag antar att du menar Biltema, konkurrenten till Jula.
Exakt :-)
0W olja är bara tilkommet för att bilfabrikanterna kan sänka bränseförbrukningen någon cl i sin reklam. Är du rädd om din motor så halvera (byt minst en gång om året) bytesintervallen och kör på minst 5W, gärna 10W
På våran Subaru XV (köptes ny) ändrade generalagenten från 0W20 till 5W30 till första servicen. Det säger väl en hel del....
Dom ändrade även specifikationen från A/B olja till C (Low Ach) och vi behöver inte längre regenerera partickelfiltret.
lennarte skrev:0W olja är bara tilkommet för att bilfabrikanterna kan sänka bränseförbrukningen någon cl i sin reklam. Är du rädd om din motor så halvera (byt minst en gång om året) bytesintervallen och kör på minst 5W, gärna 10W
På våran Subaru XV (köptes ny) ändrade generalagenten från 0W20 till 5W30 till första servicen. Det säger väl en hel del....
Dom ändrade även specifikationen från A/B olja till C (Low Ach) och vi behöver inte längre regenerera partickelfiltret.
Jag bytte i år till Mobil 1 ESP LV 0W-30, ACEA A5/B5, C2, API SN i bilmotorn på min V70 2005.a
Till nästa år så har jag redan köpt Starta Elite Synt 0W-30, ACEA A5/B5, C2, API SN.

Om ni som kört era bilar över 50 000 mil utan motorproblem med de aktuella motorer som det gäller på denna forumdel, åter orkar ta upp diskussionen, ta diskussionen ännu ett varv så är jag tacksam.
Har man kört bilmotorn över 50 000 mil med samma oljeviskositet och samma oljespecifikationer utan problem så borde man ha kört med rätt olja i motorn tror jag.
Om en bil med en motor som gått över 50 000 mil har rullat på mestadels lugna långkörningar, mestadels har haft motorvärmare vid kallstarter under 10 graders utomhustemperatur slits mindre än en bilmotor som gått 10 000 mil mestadels i stan med ständiga kallstarter vet jag ingenting om.

Jag är fortfarande osäker på vilken oljeviskositet och vilka oljespecifikationer som är de bästa för den olja som jag häller i motorn på min V70 2005.

På undersidan av motorhuven sitter det en etikett där det står det ACEA A5/B5 0W-30.
Vad jag vet så har inte Volvo officiellt ändrat på dessa rekommendationerna i Sverige när det gäller min V70 2005.
Volvo har väl inget intresse av att våra gamla bilmotorer ska hålla längre, så varför ska de ange en ny oljespecifikation som idag är bättre för våra motorer än den tidigare oljespecifikationen, om det nu finns en bättre specifikation för våra motorer?
Ett tidigare inlägg i tråden från år 2016 på sidan sex visade en tabell på rekommendationerna ACEA A3/B3/B4 men motoroljans viskositet var fortfarande 0W-30 i denna tabell. Detta skulle gälla rekommendationer utanför EU.
Jag vet tyvärr inte hur jag citerar från sidan sex i tråden så därför kopierar jag in vad som skulle gälla för min motor utanför EU: "Citat" B5244S2 Ca. 5,8 ACEA A3/B3/B4 SAE 0W-30 1161830, -831, -832 "Citat" från sidan sex.

Jag har sedan jag köpte min V70 år 2016 försökt ha 0W-30 eller 5W-30 ACEA A5/B5 och samtidigt ha en så sen, bra och hög API klass som möjligt, API SN eller senare på oljan i motorn.
Enligt en bild i bilens instruktionsbok så ger 0W-40 och 5W-40 möjlighet att köra bilen i kallare och varmare väder. Än vad 5W-30 tillåter om jag fattar det rätt.
Om jag förstått det rätt så åldras en 0W-40 och en 5W-40 olja fortare i bilmotorn än en 0W-30 och en 5W-30 olja, men så länge man byter olja en gång per år så borde inte 0W-40 eller 5W-40 oljan hinna bli för gammal i bilmotorn.
Motorolja digital bruksanvisning.jpg
Motorolja digital bruksanvisning.jpg (165.24 KiB) Visad 727 gånger
Jag har märkt att jag tycker fem liter olja blir lagom mycket att hälla i motorn vid ett oljebyte, då blir det cirka 3/4 fullt på oljestickans markering när det gäller motorn i min bil.
Oljans viskositet har ingen direkt koppling med hur snabbt den åldras.
Lennart har ingen koll på oljor, bara ignorera.

A3/B4 över A5/B5 kör jag på. Lite tjockare även om de är finns i 0w/5w30 också.
Annars samma sak med C3 över C1-2.
Hur fort åldras oöppnad motorolja?
Hur länge håller flaskor med oöppnad motorolja?.
Enligt Internet så ska man bara lagra oöppnade förpackningar med motorolja i fem år.
Detta visste inte jag. Om det nu är så?
Har Internet rätt i att man bör låta bli att hälla i motorolja som är äldre än fem år i motorn?
Startas motorolja har en stämpling med tillverkningsår och tillverkningsmånad på undersidan, botten av plastförpackningarna.
Jag hoppas vi inte låser fast oss på oöppnad olja för länge utan går vidare och fortsätter den övriga diskussionen.
https://www.google.com/search?q=motorol ... g&ie=UTF-8
https://www.google.com/search?q=b%C3%A4 ... a&ie=UTF-8
Senast redigerad av 1 Råraksätaren, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Hur fort åldras oöppnad motorolja? […]

Tung styrning

Jag provade att byta expansionsbehållare och[…]

Nu har jag bytt och uppgraderat bakbromsarna. Det […]

Byta multirem, spec verktyg

Har för mig, har sett att det används bi[…]