Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag skulle aldrig bytta bort en fungerande original pump som AISIN har tillverkat.
Har bytt kamremmar på egna och andras bilar som vissa har gått +50 tusen mil, aldrig haft några problem med original pumpen.
Vet inte sen om original pumpen som monteras vid tillverkningen av bilen är av bättre kvalité än reservdels pumpen.
Jag misstänker starkt att det är bättre kvalitet på pumpen som installeras från början. Kostnaden för kvalitetsbrister för något som går i produktion är tokhög. Missar du på reservdelar så blir det sällan samma volymer och därmed kostnader.
Har svårt att se att https://www.trodo.se/vattenpump-aisin-wv-001d skulle vara sjukt bra kvalité för 560 riksdaler. Vet inte vad jag skulle få betala för en "volvo" vattenpump hos bilia eller annan dyrare leverantör men antar att den skulle kosta multum. Då är det bara för att någon har stansat in volvo på vattenpumpen tillsammans med aisin som är orginaltillverkaren. Volvo tillverkar i princip noll av sina delar till bilarna ändå.
Det är fullt möjligt att Volvo köper en kundanpassad variant från INA, t.ex. med dyrare lager och tätning eftersom Volvo har (/hade) längre livslängdskrav än de flesta andra biltillverkare. Medan INA kan sälja en helt annan variant på eftermarknaden. Eller så har de bara råkat sätta priser för långt med följd att ingen tror på komponenten :-D
Nu brukar ju Volvo själva rekommendera byte av vattenpump vid vartannat rembyte så de hinner ju bara gå 32-36k, det borde de väl klara på standardtätningen? :-)

Det är fullt möjligt att Volvo köpe[…]

Koppla laddtrycksmätaren gör man lä[…]

Kamrem Vea

Ok, Å Jag som har så många fr&ar[…]

Varmare ute, så det var dags för inf&ou[…]