Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tommy T5
Idag drog jag lite strömsladdar från batteriet in i kupén, var lite bökigt och trångt men det gick. Till fallet, när jag sedan körde iväg och skulle dra på lite hörde jag ett pysande ljud ifrån motorrummet. När turbon börjar ladda ordentligt (en bit in på det vita) börjar ett svagt pysljud uppstå, och när man sen stämplar gasen i botten så tappar man det uppladdade turbotrycket. Alltså man hör att trycket pyser ut. Ínnan detta uppstod så har turbon laddat hela vägen ut för att sedan dumpa trycket.

Vad har jag gjort, har jag kommit åt någon slang så att datorn får för sig att dumpa trycket vid för lågt tryck?! någon som vet?

Sen har jag en till fråga, hur mycket ska en 850 t5 225hk -94 ladda? är det normalt att den laddar hela turbomätaren ut (gör min), tror min går betydligt hårdare än normalt.
Användarvisningsbild
av calle_g
Oj, har inte varit med om just det du beskriver men jag har för mig att det på vänster sida om motorn finns ett klent rör (~dia 10-12mm) som går från sugledningen på turbon och fram mot insugsgrenröret och det röret kan hoppa loss i en skarv (i höjd med bakkant på motorblocket) då det inte sitter någon slangklämma där från fabrik. Skarven kan vara gömd under ett "isoleringsrör". Vet ej exakt vad det klena röret tjänar till (förser något med vakum tror jag) men läcker det där så kan i princip vad som helst hända.

Det är heller inte helt ovanligt att själva tryckgivaren i stora sugledningen till turbon bråkar men tyvärr sitter båda de här grejerna ganska kymigt till precis under övre motorfästet.

Laddtryck som går i "bott" på mätaren händer mig då och då också vid vissa varvtal och på vissa växlar och bilen är helt original.

Hoppas det löser sig och tala gärna om hur.
av Tommy T5
okej tack för informatiuonen, ska ut och rycka lite i slangarna neråt turbon... återkommer med hur det går..
av *pettson*
Tommy T5 skrev:okej tack för informatiuonen, ska ut och rycka lite i slangarna neråt turbon... återkommer med hur det går..
om vi säger såhär.. din bil *ska * ladda ungefär mitt på skalan inte helt ut på det vita.. Nu är ju inte den skalan så exakt.. men du har ungefär 1 bar där vitt tar slut.. och den ska ladda runt 0.6bar.
Men att det pyser o viner tyder ju på att nåt släppt iallafall.. :wink: som sagt kika ordentligt..

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]