NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av deeler
Bilen varnar för öppen baklucka fast den går i lås och fungerar som den ska ,
Kikade på kablaget mellan kaross och bagagelucka, en kabel av resten hela så lödde ihop den som var av.
Felet kvarstår, kan kablarna gå av på andra ställen eller är det mer troligt att det är givaren i låskistan som pajjat?
Löst felet nu, var flera trådar längre in som gått av, samma kablar hade brott på två olika ställen, se bilderna. Lött ihop med nya kablar och allt fungerar nu… 👍
Bilagor
IMG_9619.jpeg
IMG_9619.jpeg (3.85 MiB) Visad 756 gånger
IMG_9618.jpeg
IMG_9618.jpeg (3.84 MiB) Visad 756 gånger
Titta på hur kabeln böjer sig när du stänger luckan. Blir det skarpa veck så kommer kablar att gå av igen..
Tanken är att det ska bli en mjuk böj med hyfsat stor radie. :-)
Jag hade samma problem, den böjer sig väl mycket trotts lång böj. Är väl pga den stela biten i början och sedan att ett ställe ger sig med tiden och där fortsätter den böja sig värre och värre. Är nog snarare bristande kvalitet som gör att att isoleringen blir stel och spricker efter +10-15 år, sedan är det en tidsfråga när kopparn ger sig.
av deeler
Klippte av kablaget både mere och uppe sedan lödde jag ihop skarvarna med nya kablage som jag gjorde längre samt att jag monterade nytt kabelhölje runt allt kablage så borde hålla många år framåt… 😀
Hur mår ni???

Halloj allihopa. Har varit frånvarande fr&a[…]

Multirem vandrar i sidled

Mitt inlägg var mest för visa att det f[…]

Klippte av kablaget både mere och uppe sedan[…]