Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla kloka

Jag har en V70 2002 som har börjat låta från framvagnen. Det är ett klonkande som verkar följa med hjulens hastighet. Det låter bara vid acceleration eller motorbroms. Vid jämn fart eller frikopplat så är det helt tyst.

Märkligt nog är det samma ljud både vid accekeration och motorbroms (tycker jag...). Missljudet har ökar en del för varje vecka.

Har testat att svänga tvärt vid låg hastighet, då blir det inget klonkande. Så jag tror inte på yttre drivknutar.
Kikat på damaskerna (yttre och inre), de verkar vara helt ok.

Alla tips tas emot med tacksamhet!
/ Hans
1. Kolla att hjulbultarna är åtdragna
2. Kolla att centrumskruven är åtdragen
3. Hissa hjulet, håll en hand på drivaxeln och vrid hjulet fram och tillbaka med den andra. En frisk ytterknut har knappt märkbart glapp, både med avseende på axiellt glapp och "rotation"
Dessa knutar kan vara utslitna utan att det låter det minsta i sväng, been there..
Det var stora problem ett tag med att ytterknutens spline klonkade i hjullagret så Volvo limmade splinen för att kunderna skulle sluta klaga. Blev förvisso tyst men en h-vete sen när man behöver byta hjullager.. Klart smartare att fetta in splinen innan montering.
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
HansL skrev: Idag, 21:40 Kollar av detta i morgon, återkommer.
Passa på att rycka och slita i hjulet för att se att det inte är hjullagret eller styr/spindelleder som glappar..
Hur mår ni???

Halloj allihopa. Har varit frånvarande fr&a[…]

Multirem vandrar i sidled

Mitt inlägg var mest för visa att det f[…]

Klippte av kablaget både mere och uppe sedan[…]