Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om det skramlar men tystnar vid inbromsning, kolla så att inte bromsok eller belägg hänger lösa så de skramlar omkring.. Been there :-)
Har fått vara bortrest några dagar, men i morgon tänkte jag leta upp den andra drivaxlen jag bytte på den andra volvon, den är från -00 och inte -03, men samma motor och manuell, så det borde vara samma, jag har aldrig bytt bara knuten, och har inte hittat film på hur man gör exakt till min, men det ser ut att det bara är att ta bort damasken och banka ut klumpen, göra rent och på med damask, låsring och sen ny knut, hur låsringen funkar och låser fattar jag inte, men det ger sig nog när man håller på.
En del ytterknutar (men tydligen inte alla) har genomgående hål för centrumskruven. Då kan man byta till en längre skruv alternativt peta in en lagom lång metallpinne i hålet, dra i skruven och knuten ploppar loss från axeln innan man fattar vad som har hänt :-D
viewtopic.php?f=16&t=156406&p=1385034#p1384856

Annars blir det väl att knacka med (tung) slägga mot knuten, gärna med något halvmjukt mellanlägg..
S60 d5 sotar

Kollade nu och det va ganska mycket olja runt inte[…]

En del ytterknutar (men tydligen inte alla) har ge[…]

Och ja, bilens dörrlås går inte[…]

Den billigaste strömmen är den man int[…]