Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har fått problem med att starta bilen. Blev bogserad till verkstan i mellandagarna. Enligt verkstan har kuggarna på svänghjulet blivit utslitna, varför startmotorn inte kan "greppa".
Kan någon förklara varför detta händer?
Är detta normalt för en 2004 års xc90 awd, ca 13500 mil, automat?

hade problem med att starta 2 ggr tidigare och var osäker på om det var batteri eller startmotor (solenoid). Det fungerade då att starta bilen med starthjälp.

Jag sökte på bildelsdatabasen efter "svänghjul" (fritext) till xc90, men fick inga träffar. Någon som vet artnr och pris på Volvo eller annat? Bilen är inte inlämnad på aukt Volvoverkstad.

Uppfattning om arbetstid för att byta svänghjul?

EDIT: FIck tag på Volvo. De tar ca 2300 kr för delen. ca 11 500 kr för arbete inkl moms (!) . 1300 kr per timme inkl moms...
Tacksam för kommentarer ang varför detta fel uppkommer...
av sjölander
Skrämmande!!

Det ska ju för f,n inte hända på en svindyr bil från -04.

Kanske på en simca från -74.

Börjar mer å mer fundera på om jag kommer att äga fler volvos.

SUCK
rsn_70 skrev:Har fått problem med att starta bilen. Blev bogserad till verkstan i mellandagarna. Enligt verkstan har kuggarna på svänghjulet blivit utslitna, varför startmotorn inte kan "greppa".
Kan någon förklara varför detta händer?
Är detta normalt för en 2004 års xc90 awd, ca 13500 mil, automat?

hade problem med att starta 2 ggr tidigare och var osäker på om det var batteri eller startmotor (solenoid). Det fungerade då att starta bilen med starthjälp.

Jag sökte på bildelsdatabasen efter "svänghjul" (fritext) till xc90, men fick inga träffar. Någon som vet artnr och pris på Volvo eller annat? Bilen är inte inlämnad på aukt Volvoverkstad.

Uppfattning om arbetstid för att byta svänghjul?

EDIT: FIck tag på Volvo. De tar ca 2300 kr för delen. ca 11 500 kr för arbete inkl moms (!) . 1300 kr per timme inkl moms...
Tacksam för kommentarer ang varför detta fel uppkommer...

Kan bero på många saker.

Startmotorn träffar kuggkransen på istort sett samma ställe varje gång därför kan det området skadas om:

Batteriet är dåligt (inte ger ett bra tillslag)
Startmotorn är defekt (inte ger ett bra tillslag)
Mycket start o stopp i körningen

Byt både startmotor och svänghjul !!

Kollat om maskinskadeförsäkringen tar det ?
av sjölander
Där har du förmodligen förklaringen, men för mej är det ointressant
för det ska inte hända på en volvo från -04.

Jag skulle leva rövare för att få det där fixat "billigt"
av Thomas J
Finns svänghjul på bildelsbasen för ca 1100kr. :wink:

Hej Jag behöver byta ut mina 21" friktio[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]