Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av g00ey
Jag sitter med en S80 2.5T och nu är det dags att byta ut bromsarna bak. Sannolikt så är de gamla bromsskivorna solida (11 mm tjocklek) och jag funderar på att passa på att uppgradera till ventilerade bromsskivor (22 mm tjocklek). Är det någon som har erfarenhet av detta och lyckats med denna uppgradering?

Jag hade velat uppgradera alla bromsarna men då måste jag nog även byta ut mina 16-tums hjul till 17-tum eller större, då bromsskivorna är större framtill för den starkare bromstypen. Men baktill har bägge bromstyper samma diameter på skivor så jag tänker att det inte kommer bli ett problem för hjulstorleken baktill.
Jag har inte hört talas om att någon fått ombesiktning av att uppgradera bromsarna men jag tror inte det är tillåtet, även om det är en förbättring.

Det är långt mellan gångerna som Volvo bygger en prestandabil och frågan är om större bromsar tillför något annat än mer vikt.

Jag har själv gått i tankar att byta från 278mm original på min V50 till upp emot 330mm bara för att fylla ut fälgarna men är nojig över priset och besiktningen så projektet är avslutat.

Skickar med en bild på en budget variant Bild

Är det för att optimera prestanda så är nog första steget att lätta bilen alternativ byta till en S60 2.5t, då är det 100kg mindre från start .
IMG_20260529_061710.jpg
IMG_20260529_061710.jpg (104.77 KiB) Visad 1054 gånger
Jag bytte till ventilerade bak på min V60 D4 för några år sedan (bilen såld nu), inga konstigheter alls. Bara att köpa nya ok för ventilerade skivor, skivor och belägg. Troligen vill du byta slangarna också i samma veva då de gamla lätt fastnar "i oken".

Jag bytte även fram till 316mm, men jag hade 17" och 18" fälgar, så de hade gott om plats innanför befintliga hjul. Jag tror 316mm fram får plats innanför vissa 16", men inte alla.

Jag har en uppsättning ok för 336mm liggande, dom han aldrig bli monterade innan bilen såldes, men dom kräver 18" eller vissa 17".
MartinS skrev: Idag, 11:18 Jag bytte till ventilerade bak på min V60 D4 för några år sedan (bilen såld nu), inga konstigheter alls. Bara att köpa nya ok för ventilerade skivor, skivor och belägg. Troligen vill du byta slangarna också i samma veva då de gamla lätt fastnar "i oken".

Jag bytte även fram till 316mm, men jag hade 17" och 18" fälgar, så de hade gott om plats innanför befintliga hjul. Jag tror 316mm fram får plats innanför vissa 16", men inte alla.

Jag har en uppsättning ok för 336mm liggande, dom han aldrig bli monterade innan bilen såldes, men dom kräver 18" eller vissa 17".
Vet du vilken längd det skall vara på bromsslangarna bak? För min bil på Mekonomen är det 305 mm, det finns även en variant som är 317 och en variant som är 189mm. På Skruvat är det 310, 329, 330, och 340mm. Tänker att det kan också vara skillnad mellan V60 och S80.

Eller du kanske menar generellt att de fastnar i oken när man vill byta dem, inte för att de gamla slangarna har fel längd för uppgraderingen.
Jag vet tyvärr inte, jag vill minnas jag köpte brembo (de hade bara en längd till min bil), och det funkade bra.

Exakt, slangarna har en ”styrpinne” som gärna ärgar fast i oket, så svårt att få bort de gamla slangarna utan att styrpinnen går av. Nu funkar slangarna med trasig styrpinne, men om man ändå byter allt annat så…
av William85
316mm frambromsarna ska funka med Volvo original 16” fälgar har jag fått lära mig. Har 16” på min XC70 med dessa bromsar.

Sen är väl frågan om du kommer märka nån skillnad men merjobbet är ju inte så stort om det ändå börjar bli dags för nya grejer runt om :-)
Uppgradering av bakbromsar

Om man ändå är och fixar så […]

Den stora annons-tråden

Ett annat cW än bakåtvänd takbox g[…]

Tankade bilen tidigare i veckan och direkt efter j[…]

Jag hade gjort det utan att tveka. Originaltonade […]