Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av minou84
Jag har kört på en liten mur vid min parkeringsplats och fick en lite skada på däcket vid kanterna.
Vi ska köra 4 timmar i helgen och lite osäker om det går eller måste jag bytta däcket?
Tack på förhand!
IMG_5036.png
IMG_5036.png (6.51 MiB) Visad 1562 gånger
Bilagor
IMG_5037.png
IMG_5037.png (5.64 MiB) Visad 1562 gånger
av KalleJ
Jag skulle beställt två nya däck ikväll. Sen om du inte hinner sätta på dem innan helgen och kör en längre bit får du nog avgöra själv (sätt det hjulet bak isåfall).
Hej, det är väl alltid bättre att vara safe, than sorry i efterhand. Av bilderna att döma så ser det dock ut som att stommen är intakt, dvs det är bara 'mönstret' som karvats bort..? I så fall hade jag inte varit så orolig, men hade ändå köpt 2 nya däck så snart som möjligt.
Dessa däck ska klara hastigheter upp till, och över 200 km/tim. Så ska du köra i dessa hastigheter så bör du kanske byta. Ska du köra i "lagstadgad" hastigheterhet är det inga problem. Kolla bara (som alltid) lufttrycket innan du kör.
Däcket torde inte bli godkänt vid en besiktning, inte av bilprovningen.. och troligen inte av farbror blå om du har otur..
Användarvisningsbild
av Micce1980
Hade nog kört vidare men svårt att se såhär. Åk in till en eller två däckverkstäder och be de titta annars
Tändspolar 6 Cyl T6

Om du vill köpa original, varör fr&ari[…]

Skada på däcket!

Eller åk till en besiktningsfirma och fr&ari[…]

Fick precis svar från min Volvo återf&[…]

Löste sig men en bit vattenslang och buntband[…]