Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Min 740 beter sig jättekonstigt. Det är en b230f lh2.4. Det började i vintras. Den började heöt plötsligt gå risigt. Växlar i tomgång och otroligt låg tomgång typ 500rpm [den här legat på 1000rpm innan] den här gått på 2-3 cylindrar ibland men växlat till 4 när den blivit lite varmare. Jag stod vid skolan en dag och skulle dra hem men då vägrade den starta. Jag prövade igen och då började det ryka massvis ur mitt insug. Jag försökte litr men hittade inget svar. Jag lyfte tippen och det var kaos för den här gått typ 50xxx mil så jag bestämde mig för att byta motor. De gick som det skulle men sen när jag skulle starta för första gången så får jag precis samma problem. Den ryker och poffar ur insuget. Här bytt tändstift, fördekarlock,rotor, fuelrail, spridare och tändspole. Jag behöver hjälp...
Användarvisningsbild
av lennarte
Det första du skulle gjort var att kolla felkoder. Nu är det kanske försent om du haft batteriet bortkopplad.
Har du mätt kompressionen? Har du kollat om kamremmen sitter rätt? Är det samma styrboxar som innan? Är det samma LMM och övrig elektronik som innan?

Då skrev dem att det var brådskande […]

..eftersom jag har oändlig resistans ö[…]

Min 740 startar inte. 1989a

Det första du skulle gjort var att kolla felk[…]

Ser att det finns två olika D3 motorer &aum[…]