NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Vi har en Volvo C30 1.8 Flexifuel 2008 ( EPA ) som förbränner motorolja.
Nya tändstift blir svarta ganska fort och undrar om det finns några tips att testa utan att riva hela motorn.
Får felkod ECM-0304 misständning på cylinder 4.
Någon som har varit med om något liknande ?

MVH
Martin
Bjorkqvist2006 skrev:Hej

Någon som har varit med om något liknande ?
MVH
Martin
Typ majoriteten av fords 4-cyl med över 20.000mil som har servicar som inte skötts ordentligt, (ibland även om de skötts).
Finns spaltmeter att läsa på olika forum om de motorerna.

Köp 5W40 ACEA C3 olja så länge, snällare mot katten och dämpar förhoppningsvis oljeförbrukning något. Är det avgas test på besiktningen för EPO;r ?
Valvoline Restore & Protect 5W40 kommer släppas i europa nu i sommar. Kan hjälpa rengöra kolvringarna, om de och cylinderloppen inte redan är helt utslitna.

Annars gamla vanliga, kolla PCV, flytta tändspole eventuellt kolla ventiler (komp) och att avgassystemet inte är igensatt.
Hur många mil har denna bil gått?
Hur mycket olja uppskattar du att den drar per 100mil?
Nya tändstift blir svarta ganska fort och undrar om det finns några tips att testa utan att riva hela motorn.
Om du tittar på bilden nedan, bedömer du att tändstiften är Oljiga eller Sotiga?
Försöker dina tändstift säga dig någonting.png
Försöker dina tändstift säga dig någonting.png (1.88 MiB) Visad 33 gånger
-
Har märkt att det blåser ur påfyllningshålet för oljan om man tar av locket, är detta ett tecken på att vevhusventilationen är igensatt ?
Det kan vara dåliga kolvringar.
Defekt PCV-ventilen som är defekt. detalj 6, på bilden.
Igensatt vevhusventilation.

Slang 1 på bilden går upp till luftfiltret, om du öppnar locket till luftfiltret och under luftfiltret så sitter ett litet skumgummiliknande filter, lyft upp detta filter och kolla om den är igen-satt med motorolja.
Vevhusventilations.png
Vevhusventilations.png (76.4 KiB) Visad 33 gånger

Hur många mil har denna bil gått? Hur […]

Mmm, det dröjer ett tag innan jag har tid att[…]

HJÄLP: Motorlampa lyser

Elschema: https://www.manualslib.com/manual/533915[…]

Jag har haft exakt samma fel på min bil och […]