Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Måste bara ordbajsa av mig.

Köpte beg XC70-2008. Fint. Kul. Problem redan första dagen, ABS-lampa osv...

Åren har gått. Bilen, ja den har gått men det knappt. Satt igår kväll och bara tänkte: Vad har den kostat, under de här åren?

2022-06 - 2026-05

Inköpspris: 75 000SEK
Verkstadskostnader (inkl. service): 72 348SEK
Bränsle (snittpris 21,4kr/l diesel räknat på snitt 0,83l/m förbrukning): 144 835,2SEK
Skatt och försäkring: 43 200SEK

Totalt: 335 383SEK

Tar vi bort inköpspriset och räknar vad det "har kostat" att äga bilen sedan den kom hem:
260 383SEK

Detta blir:
65 000SEK per år
5 424SEK per månad
38SEK per mil

---

Bilägandet har inte varit... bekymmerstfritt.

Så nu ska jag leasa. En elbil. Och betala samma pris, fast i tre år.

TACK och hej.
Jag fattar precis och ditt val av lösning är rimlig.

Kostnad är antigen reparation/underhåll eller avbetalning men hamnar ofta någonstans mellan 5-6k/mån beroende på bilmodell.
Det låter som att du haft otur med den bilen..
Som jämförelse har vi en V50 D5 Summum MY07 som vi köpte fabriksny.. Den har visserligen bara rullat knappt 15000mil..
Det vi behövt byta är (utöver bromsskivor och belägg) bara glödstift, framfjädrar (som gått av), bromsok och en drivknutsdamask.. Och 'såklart' så fungerar inte dieselvärmaren sen flera år, men det har vi inte brytt oss om att åtgärda.
Jag tror det är allt.. Så, vår bil har varit väldigt problemfri och prisvärd.. Och därtill så är den helt rostfri i lacken (kanske tack vare kallgarage) trots att vi bara vaxade den 1ggr/år de första 2-3 åren.. Och därtill är den klarröd men ser som fabriksny ut när den är tvättad (3-4ggr/år)..
Snittförbrukningen för vår del ligger på ca 0,6 (mätt vid pump) trots många korta sträckor varav en del 'stadskörning' och oftast inte mer än 2 mil vid 'längre körning', med några få stora (15-20mil) undantag per år.
Så, det är lite av ett lotteri med bilar..
av Malmstroem
Kostnaden ser ur mitt perspektiv rimlig ut. Det som går att minska är att serva och reparera en äldre bil själv. Det brukar dra ner kostnaden märkbart.

Gissningsvis kostar servicen kring 5.000 om året. Det ger en reparationskostnad på 12.500 om året. Ingår också ett antal däck i den kostnadsdelen är reparationskostnaden lägre.

Ekonomin på äldre bilar med större servicebehov blir betydligt bättre om man utföra arbetet själv. Vid fler mil körda blir bränslekostnaden viktigare. Det ser ut som om TS kör kring 1.700 mil om året.

Kan man ladda hemma och väljer en mindre elbil bör det gå att komma ner till en liknande månadskostnad.
av xc6y
Ja, hade man kunnat utföra reparationer själv så hade det ju varit lite andra priser.

Tittar man enbart på "ägandet" = skatt, försäkring och bränslekostnad, ligger den kostnaden på 4100. Då är det inte någon schablon för service och underhåll inräknat.

Skulle en bilhandlare ta emot denna bil? Om man vill leasa. Kanske de kan bjuda på vinterhjul eller något...

Eller, om man ska sälja den som ett EPA-projekt. EPA-bilar kostar ju mer än vad jag skulle få för bilen om jag säljer den i befintligt skick tänker jag.

Kalkylen blir väl att ny/beg elbil-leasing ligger på ungefär samma, med skillnaden att det är tryggare och ett citat: Problemfritt bilägande.

Kan ju tillägga att vi köpte en _annan_ begagnad bil när Volvon pajade och hamnade på verkstad under längre tid, en smidig liten bensin-pendlarbil som OCKSÅ pajade (det satt fel generator på bilen bland annat...) och ja.. nej. Nu får det vara NOG.

Aja... Skönt att få det skrivet nånstans. Tack! ^^

Ja, hade man kunnat utföra reparationer sj&au[…]

Hård och stum koppling Amazon

Du menar att hydrauliken antingen fungerar eller s[…]

Jag har problem med knappen till bakluckan på[…]

Det kan ju vara flera fel och att det skakar n&aum[…]