Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej forumet, har skrivit om detta förut men ej hittat någon lösning så gör ett till försök nu när jag uteslutit fler saker.
Har en xc70-15 automat. Det har under 1-2 års tid i olika omfattning knarrat och typ klonkat tydligt från vänster bak vid tex gupp, ojämn väg osv. Det är mindre påtagligt vid fuktigt/regning väder inbillar jag mig men iaf så är det enstaka dagar helt borta för att sen vara tillbaka med full styrka dagen efter.

Felsökningar gånger flera och nyligen bytta delar hos auktoriserad volvo-verkstad:
Bussningar
Krängningshämmare
Länkarmar
Stötdämpare
Fjädring
Hjullager

Egna undersökningar/åtgärder:
Föremål/delar i lastutrymmet,
även längst ner där reservdäcket ska ligga är kontrollerat, inget löst eller defekt vad jag kan se.
Bagagluckans lås och alla gummidelar är sprayat med silikonspray och genomgånget, har ej hjälpt.
Har inget lastrums-insynsskydd utan enbart uppfällbart galler så inget där som kan låta.

Vad missar verkstaden och jag, vad finns ens kvar som kan orsaka detta.
Det gör mig galen och det låter till den graden att folk tittar om jag tex kör över ett fartgupp för det knarrar till rejält, och bara när det är just vänster bakdäck som åker över något, ej höger. Även i en kraftig sväng med lite höge fart kan man ana ett knarr när det kränger.
Förslag från Haynes (förstås inte lagligt i SE pga bilbälteskrav :-D ) Ta ur baksätet och låt en medhjälpare åka med bak och försöka lyssna varifrån ljudet kommer..
Har du provat att "gunga" avgassystemet och kollat att det inte slår i någonstans. Rören ändrar form i böjarna när systemet blir varmt, kanske kan förklara varför ljudet ändras i regn när systemet kyls av vattenstänk?
Jag hade klonk efter kallstart under en period, det försvann när man kört nån minut. Tror att det var flex-skarven på röret mellan katt och mellandämpare som glappade kall men blev tyst när den väl var varm..
Krängningshämmar-ljud brukar gå att provocera fram om man tar tag i rails eller takkant och gungar bilen hårt i sidled.
Kolla också att inte bromsoket har fått för stor frihet att röra sig, sånt kan klonka.
V70 startar ej

Jag hittade map sensorn och kopplade ur sladden oc[…]

Du har ju felkod och symptom som stämmer med […]

Förslag från Haynes (förstås[…]

Vad är det för fel med Autosol? :-D