Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har fått upp en felkod (P0172) som uppstod först under november månad 2025. Bilen fastnade i snön vilket gjorde att jag gasade extra, då gick förbränningsmotor i gång (körde på batteriet annars). Motorn varvades dock inte över 4 000 varv/minut.
När bilen väl kom in i garaget efter ca 5 minuter så började motor lampan lysa.
Jag fick då åka till en icke auktoriserad Volvo verkstad, felkoder lästes med en Autel som visade felkoden P0172, vi kom då överens om att först radera koden och se ifall den dyker upp igen, vilket den inte gjorde det på ett bra tag.

I början av Mars 2026 så hände samma sak igen, motor lampan började lysa, därav bokade jag tid hos en auktoriserad Volvo verkstad. Jag började då köra på AWD istället för Hybrid för att hålla motorn konstant i gång. Efter ca 1 timmes körning (framför allt stadskörning) på AWD släcktes motor lampan av sig själv, så jag avbokade min tid hos Volvo för felsökning.

Spola fram till Maj 2026, bilen går igenom besiktningen, dock påpekade besiktningsmannen att det finns 1 felkod, P0172. Detta trots att ingen motor lampa lyser.

Lite kontext;
En Volvo XC60 T8 2018 som har rullat ca 7 500 mil.
Motorkod B 4204 T35
Bilen körs framför allt på batteri, förbränningsmotor är sällan i gång.
Bilen har under all tid känts normal;
- Har ej märkt svart rök från avgasröret eller lukt av bensin
- Har ej märkt ojämn tomgång eller att motorn tvekar vid gaspådrag
- Har nyligen kört ca 90 mil med bilen på samma dag, där den snittar ca 7 l/100 km (har hållit hastighetsbegränsningen), så bränsleförbrukning tror jag är "normal".
- Komplett servicehistorik hos Volvo

Garanti finns via AutoConecpt (XtraGaranti Diamond), men det måste föreligga ett "riktigt" fel för att de ska stå för felsökning och eventuellt reparation.

Nu har jag bokat en tid igen hos en auktoriserad Volvo verkstad för felsökning, men det jag funderar på ifall Volvo inte hittar ett "riktigt fel" eller att de endast raderar felkoden så är problemet löst, då får jag stå för felsökningen? Lika bra och göra felsökning hos Volvo?

Tack på förhand.
JanFors skrev: Idag, 16:32 ..dock påpekade besiktningsmannen att det finns 1 felkod, P0172. Detta trots att ingen motor lampa lyser.
Är det inte bara en lagrad felkod som ligger kvar? Styrelektroniken skiljer på aktiva felkoder (som tänder motorlampan) och lagrade som ligger kvar tills man raderar dem.
Aktiva brukar släckas spontant efter ett antal felfria motorstarter eller om man kopplar bort batteriet en stund. Men sen sparas de in i historiken som "lagrade", det finns gott om flashminne i styrdonen numera :-)
V50 2011 - Borttappad nyckel

V50 - 2011 (14000mil), bra skick Men har tyvä[…]

..dock påpekade besiktningsmannen att det […]

Vibrationer

Släcker min egna tråd, blev en helt ann[…]

Är sugen på en V60 som en större[…]