NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Loxxx
Hej,
Ny på forumet, f.r.o.m. idag och V50 ägare sedan en vecka.

En V50 D2 m/12 med manuell låda, Classic.
Diesel 1,6 liter.

Den har stått ganska länge, i ungefär 8 månader och hade rostiga bromsskivor. De ser lite roligare ut nu.

1)
Jag har kört lite och jag tycker att det låter ganska mycket från vänster fram i farter mellan ca 80 och 100.
Om jag skulle gissa så tror jag på att däckets mönster skulle vara slut men de är bra/okej. Andra gissningen skulle vara hjullager men det är ett ganska dovt ljud, inget spår av metalliskt i ljudet.
Något förslag på vad det kan vara?

2)
Ägaren har kört på en snöhög och den långa listen som går längs med undersidan, under förar- och passagerardörren är trasig samt den i underkant på förardörren.
Någon som kan hjälpa mig med art. Nummer?
Bilagor
20260508_142808.jpg
20260508_142808.jpg (4.96 MiB) Visad 126 gånger
20260508_142832.jpg
20260508_142832.jpg (4.71 MiB) Visad 126 gånger
av Bent
Däck og hjullager gir ljud vid alla farter.
Mennnn. du har en fel..kanske dit plastpanel är blivit till en "basvisla"..pröv at fixa panelet tillfälligt med liten silvertape.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Artikelnummer bör du kunna hitta via sprängskisserna på volvopartswebstore.com.
Där får du en vink om vad delen kostar i svensk butik om du tar usd-priset * 10. Sen behöver den ju lackas också..
Förmodligen rätt dyr, kan vara läge att leta begagnat på bildelsbasen. En del verkstäder svetsar plast men om det saknas bitar blir det ju svårare ;-)
Angående ljudet, du kan ju testa att skifta plats på fram/bakhjul och se om det blir skillnad.
Stryk med handen över däckmönstret, däck kan slitas så att varannan klack blir högre, varannan lägre och då morrar de :-)
Dåliga hjullager brukar låta mer då man svänger åt motsatt sida så att mer vikt hamnar på det dåliga lagret.

Du har det ena eller det andra. Själv kö[…]

Hej! Har detta typ av blåsande missljud som […]

Några bilder av däckarna, från si[…]

Frågor på nyköpt V50

Artikelnummer bör du kunna hitta via sprä[…]